☘اخلاق مهدوی☘
💠دولت کریمه ی امام زمان
🔵دولت اخلاقي
◀️دولت اخلاقى امام مهدى عجل الله فرجه الشريف، بدين معنا است كه هم خود جامع تمام فضايل، نيكی ها و محاسن اخلاقى وعقلى است وهم در مقام عمل و اجرا، همه آنها را در جامعه محقّق مى سازد.
◀️هم مدافع و حامى ارزشها و هنجارهاى اخلاقى ودينى است و هم ابزار زندگى صنعتى وعلمى بشر را براى تحقّق كمالات انسانى (عبادت وعبوديت وتقرّب به خدا) به كار مى گيرد و جامعه را زنده و انسانيت انسان را احيا مى كند.
◀️معيار مشترك اين دولت در سر تا سر جهان، (رشد اخلاقي و عقلي) مبتنى بر دين و تكامل و تعالى انسان ها و آزادي او است.
◀️دولت اخلاقى امام مهدى عجل الله فرجه الشريف، فقط پيشبينى و الگوسازى براى آينده نيست؛ بلكه مدل و الگوى زندگى امروزين نيز مى باشد. اين ايده، هم نظر به حال دارد وهم نظر به آينده وما مى توانيم از الگوهاى اخلاقى ـ دينى آن دولت، براى رفع كاستى ها و نابسامانى هاى گوناگون جوامع استفاده كنيم و در تربيت و پرورش نفوس از آن بهره بگيريم.
◀️(دولت اخلاقى)؛ يعنى، (دولتى مبتنى بر نظام امامت كه جامعه را در تمامى ابعاد وجنبه ها، به سمت رشد اخلاقى و كمال مطلوب انسانى، هدايت و راهبرى مى كند و باورها و رفتارهاى مردم را اصلاح مى نمايد و آزادي واقعي آنان را تأمين مي كند).
◀️به عبارت ديگر، دولت امام مهدى، وظيفه دار تأمين سعادت حقيقى و حداكثر كمال و رشد اخلاقى و عقلي مردم و تربيت و احياى نفوس مرده است.
◀️تا انسان به اوج كمال ذاتى نرسد، محال است به سعادت حقيقى نائل آيد و چون تحقّق سعادت حقيقى، تنها در عصر حضرت ولى عصر عجل الله فرجه الشريف امكانپذير است، انسان به يقين به اوج (كمال) خواهد رسيد و كمال او عبارت است از: كمال خلقى، عقلى و اجتماعى.
◀️بر اين اساس دولت اخلاقى امام مهدى عجل الله فرجه الشريف احياي نفوس، بصيرت بخشي و تأمين معنويت، عقلانيت وعدالت را بر عهده دارد تا جامعه به سمت (تعالى و تكامل)، (تعادل) و (پيشرفت و رفاه) سوق داده شود.
◀️در دولت اخلاقى امام مهدى عجل الله فرجه الشريف همه امور و رهيافتها، فاضله والهى است؛ يعنى، از يك سياست فاضله شروع وبه يك هدف فاضله (الهى) ختم مى شود. اين شاخص، در ساختار نظام امامت جاى مى گيرد و به غير از آن امكان تصوير و عملياتى كردن چنين چيزي وجود ندارد.
◀️در اين ساخت، (كمال واقعي انسان) (عبادت و عبوديت) در مركز قرار مى گيرد و با كمك و راهنمايى وحى، هدفمندى نظام هستى و تجربه بشرى، رابطه انسان با خدا، با خود، با ديگران و حتى با طبيعت اصلاح مى شود.
◀️بر اساس اين مبنا، دولت اخلاقى، كارآمدى و كارآيى خود را در همه شؤون وابعاد زندگى انسانى، بروز مى دهد. در واقع اخلاق متعالى و تصحيح رابطه انسان با همه چيز، باعث تغيير و تكامل رفتار و طرز تلقى و باورهاى او و استفاده درست و بهينه از همه چيز مى شود.
◀️در دولت اخلاقى، همه چيز بر پايه معنويت و عقلانيت است و برآمد آن، سياست اخلاقى، اقتصاد اخلاقى، فرهنگ اخلاقى و جامعه اخلاقى است. در نتيجه مردم خود خواهان و عامل عدالت، امنيت، پيشرفت مادي و معنوي، صلح، قسط و... خواهند بود؛ چون به رشد اخلاقي و عقلي و آزادي از قيد و بندهاي مادي و ظاهري دست مييازند.
◀️پس در طراحي دكترين مهدويت ـ براساس آموزه هاي ديني ـ بايد روشن شود كه مشكل و نياز اصلي بشر چيست؟ آيا عدالت است يا امنيت، پيشرفت، صلح و...؟ اگر خواست اصلي او فراتر از اينها باشد ـ كه هست ـ بايد چه انگاره اي را بيشتر مورد توجّه قرار داد؟ پاسخ اين نوشتار اين است كه كاستي اصلي زندگي بشر نبود معنويت و بصيرت است و اگر اين دو حاصل شود (رشد اخلاقي و عقلي)؛ مشكلات ديگر به راحتي حل مي شود.
#حکومت_مهدوی
#اخلاق_مهدوی
#امام_زمان
📚مقالات دکترین مهدویت
🌼📣امام مهدی منتظر ماست👇
@motazer_zohor_113