حاشیه
فلسفه هم همانند فقه است و گشودگی و بسته بودن دانشمندان آن است که سبب ورود مسائل جدید یا رکود آن می شود و بهرحال این جمله که "مسائل جدید در فلسفه راه ندارد" نادرست است(البته اگر عین تعبیر باشد و کم و زیادی در نقل رخ نداده باشد.)
اتفاقا طیف وسیعی از موضوعات است که فلسفه ما باید به آنها بیندیشد و پاسخ دهد..
در زمینه حقوق بشر هم این خود فقهای بزرگوار هستند که باید با پرهیز از کلی گویی به صورت روشن و مصداقی وارد عرصه شده و نشان دهند که مبانی فقهی ما تا چه حد در این حوزه اتقان و کارآمدی دارد. به حمد الله امروزه رسانه ها و تریبون ها و شبکه های اجتماعی پایگاه خوبی است که اهل فقه اگر حرفی برای گفتن دارند، وارد شده و بیان بفرمایند..
به یاد دارم که شش هفت سال پیش برای نگارش رساله سطح چهار دوبار موضوعات حقوق بشری دادم(بررسی فقهی فلان موضوع حقوق بشری) که هردوبار رد شد! ولی با دادن یک موضوع سنتی و گوش آشنا بی درنگ پذیرفته شد. وقتی خود بزرگواران اهمیت و جایگاه این سنخ موضوعات را متوجه نباشند، نمی توان دیگران را چندان هم مقصر دانست والبحث فی محله.
بااحترام💐