برگی زرین از چهل حدیث امام خمینی قال أبو عبد اللّه، عليه السّلام: كلّ رياء شرك. إنّه من عمل للنّاس كان ثوابه على النّاس، و من عمل للّه كان ثوابه على اللّه.» هر ريايى شرك است. همانا كسى كه كار كند براى مردم، مى باشد ثواب او بر مردم، و كسى كه عمل كند براى خدا، مى باشد ثواب او بر خدا». بدان كه ريا در اصول عقايد و معارف الهيه از جميع اقسام رياها سختتر و عاقبتش از همه بدتر و ظلمتش از تمام رياها بيشتر و بالاتر است. صاحب اين ريا اگر در واقع معتقد به آن امرى كه ارائه میدهد نباشد، از جمله منافقين است كه مخلد در نار و هلاك ابدى از براى اوست، و عذابش اشد عذابهاست. و اگر معتقد باشد ولى براى اينكه در قلوب مردم رتبه و منزلت پيدا كند اظهار میكند، اين شخص گرچه منافق نيست ولى اين ريا باعث میشود كه نور ايمان از قلب او برود، و ظلمت كفر به جاى آن در قلب وارد شود. ... «ايمان» از اعمال قلبيه است نه مجرد «علم»، كما اينكه در اين حديث شريف میفرمايد: «هر ريايى شرك است.» - و ليكن اين فجيعه موبقه و اين سريره مظلمه و اين ملكه خبيثه بالاخره كار انسان را منجر میكند به اينكه خانه قلب مختص به غير خدا شود، و كم كم ظلمت اين رذيله اسباب میشود كه انسان، بى ايمان از دنيا برود، و اين ايمان خيالى كه دارد صورت بى معنى و جسد بى روح و پوست بي مغزى است و مورد قبول خداى تعالى نشود. و معلوم است اعمال قلبيّه در صورت خالص نبودن مورد توجه حق تعالى واقع نشود، و او را نپذيرد و به شريك ديگر واگذار فرمايد كه آن شخصى است كه براى نشان دادن به او عمل میشود، پس اعمال قلبيه مختص به آن شخص میشود، و از حد شرك بيرون رفته به كفر محض وارد میشود. بلكه میتوان گفت اين شخص نيز از جمله منافقين است: همان طور كه شركش خفى است، نفاقش نيز خفى است.   بيچاره گمان كرده مؤمن است ولى مشرك است در اول امر، و در نتيجه منافق است، و عذاب منافقين را بايد بچشد. و واى به حال كسى كه كارش به نفاق منجر شود. چهل حدیث صفحه 36 و 37 https://eitaa.com/nabaaa