⬅️⬅️⬅️شبهه:
وقتی قرآن در مورد باردار شدن مریم و میلاد مسیح در (سوره 3 آیه 42 و 45) راجع به چندین فرشته صحبت میکند اما در (سوره 19 آیه 17-21) تنها از یک فرشته صحبت میکند.
پاسخ🌻🌻:
ابتدا به آیات شریفه مراجعه می نماییم:
📘الف)
🌺وإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّـهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ ﴿٤٢﴾🌺
و هنگامى که فرشتگان گفتند: «اى مریم! خدا تو را برگزیده و پاک ساخته و بر زنان جهان برترى داده است. (۴۲)
🌺إذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّـهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ ﴿٤٥﴾🌺
[به یاد آور] هنگامى که فرشتگان گفتند: «اى مریم! خداوند تو را به کلمه و نشانهاى از سوى خویش بشارت مىدهد که نامش مسیح، عیسى پسر مریم است، او که در دنیا و آخرت آبرومند و از مقرّبان است. (۴۵)
📕ب)
🌺فاتَّخَذَتْ مِن دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا ﴿١٧﴾ قَالَتْ إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمَـٰنِ مِنكَ إِن كُنتَ تَقِيًّا ﴿١٨﴾ قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لِأَهَبَ لَكِ غُلَامًا زَكِيًّا ﴿١٩﴾ قَالَتْ أَنَّىٰ يَكُونُ لِي غُلَامٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ وَلَمْ أَكُ بَغِيًّا ﴿٢٠﴾ قَالَ كَذَٰلِكِ قَالَ رَبُّكِ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ ۖ وَلِنَجْعَلَهُ آيَةً لِّلنَّاسِ وَرَحْمَةً مِّنَّا ۚ وَكَانَ أَمْرًا مَّقْضِيًّا🌺 ﴿٢١﴾
آنگاه دور از دیگران، براى خود پردهاى قرار داد. پس ما روح [الامین] خود، [جبرئیل] را به سوى او فرستادیم که به شكل انسانى خوشاندام بر او نمایان شد. (۱۷) [مریم به او] گفت: «من از تو به [خداى] رحمان پناه مىبرم، اگر پرهیزكارى [از من دور شو]!» (۱۸) [فرشته]گفت: «همانا من فرستادهى پروردگار توام، [و آمدهام] تا پسرى پاكیزه به تو ببخشم.» (۱۹) [مریم] گفت: «چگونه ممكن است براى من فرزندى باشد؟ در حالى كه دست هیچ بشرى به من نرسیده است، و بدكاره هم نبودهام؟» (۲۰) [فرشته] گفت: چنین است! [ولى] پروردگارت فرمود: این كار بر من آسان است و براى این [است] که او را براى مردم نشانهاى [از قدرت خود] و رحمتى از جانب خویش قرار دهیم، و این كارى است شدنى و قطعى.» (۲۱)
📗ج)
▪️▪️کجاست تناقض!❗️
🔘-آیات قسمت «الف» را به دقت بخوانید، خداوند فرموده چند فرشته آمدند تا به او بگویند:
1. خداوند تو را برگزیده و پاک ساخته است.
2. خداوند تو را «بشارت می دهد» که فرزندی «خواهی داشت» بنام مسیح.
🔘-اما در قسمت «ب»، حضرت جبرئیل (ع) می فرماید من «آمده ام پسری به تو ببخشم»...
🔘درست است که در قسمت الف، از چند فرشته صحبت شده و در قسمت ب از یک فرشته...
ولی اگر به خلاصه ی پیامها نگاه کنید، همه چیز واضح است... و برایتان مشخص می شود که زمان این دو واقعه با یکدیگر تفاوت دارد... در قسمت اول فرشتگان می گویند، خواهی داشت (در آینده)... در آیه ی دوم می فرماید آمده به تو ببخشم (الان)...
🔘اسلام ستیزان زمانی می توانستند بگویند این آیه دارای تناقض است، که در همان زمان و مکان، هم می گفت یک فرشته این را گفته و هم می گفت چند فرشته این را گفته اند... اما این طور نیست و مشاهده کردید که زمان ها و نوع خبرشان دارای تفاوت هایی است. (آیه ی اول، مربوط به مرحله جلو تر است)
نویسنده جناب م. یوسفی
☑️
@naghdeelhad