چند نکته
نکته اول
در میان مسلمانان هیچکس مدعی تحریف به فزونی (به این معنا که چیزی به قرآن اضافه شده باشد) نشده و اجماع بر نفی آن است، ولی درباره تحریف به کاستی اختلاف نظر وجود دارد و عدهای از مسلمانان مدعی حذف آیات یا کلماتی از قرآن شدهاند.
نکته دوم
تحریف انواع مختلفی دارد👇👇
۱)تحریف معنوی:که قطعا درباره قرآن تحریف معنوی صورت گرفته است👈تحریف معنوی یعنی از قرآن برداشتهای مختلفی صورت بگیرد این همه فرقه های مختلف شکل گرفته همه آنها بخاطر برداشتها و تفسیر به رای ها شکل گرفته است البته این اشکال به قرآن وارد نیست بلکه به آنهایی وارد است که اصول تفسیر را رعایت نکردن یکی از اصول این است که ما باید روایات اهل بیت علیهم السلام را هنگام تفسیر کردن ببینیم و موارد دیگر از جمله ارجاع به عقل ....
۲)تحریف لفظی
تحریف لفظى، تصرّف در ساختار الفاظ و عبارات است.
تحریف لفظى خود داراى اقسامى است:👇👇
الف)تحریف به فزونى؛ یعنى افزودن کلمه یا جملهاى به سخن و متن اصلى.
ب)تحریف به کاهش؛ یعنى حذف بخشى از حروف، واژهها یا جملات متن
ج)تحریف به تبدیل و جابهجایى که در آن کلماتى جایگزین واژههاى مترادف یا غیر مترادف مىشود، به گونهاى که معنا را مخدوش کند.
د)تحریف در لحن و گویش که همان تغییر در حرکات و نحوه اداى واژگان است، به گونهاى که معناى اصلى کلمه فهمیده نشود.
اولین دلیل بر عدم تحریف قرآن کریم
مقدمه اول
این است که قرآن از معجزات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است
از مشخصات معجزه این است که نه عقلا قابل ابطال است و نه قابل آوردن، و نه قابل کم کردن است و نه قابل زیاد کردن و... چون منبع معجزه از جایی است که دست انسانهایی مثل ما به آن کوتاه است
مقدمه دوم
هر پیامبری معجزه ای داشت مثلا حضرت موسی علیه السلام شکافتن دریا،تبدیل شدن عصا به مار و... یا حصرت عیسی علیه السلام شفای بیماران و زنده کردن مردگان و....
مهمترین معجزه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم(که بسیار زیاد هستند) قرآن است
نتیجه 👇👇
اگر قرآن معجزه اثبات نبوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است که هست پس اصلا قابل مناقشه و کم و زیاد کردن نیست چون عقلا ابطال معجزه امکان پذیر نیست.
نکته مهم👈👈 همیشه در کنار معجزات کسانی بودند و هستند که بخواهند یک زره مثل معجزه کاری بکنند مثل ساحران و...ولی آنها هیچ وقت ادعا نمیکنند که کسی مثل ما نمیتواند انجام بدهد چون عقلا امکان آموزش و یادگیری سحر ممکن است برخلاف معجزه که قابل آموزش نیست
کمی توضیح بیشتر درباره متن بالا👆👆
گفتیم رابطه اعجاز قرآن با تحریفناپذیرى آن با برهان عقلى اثباتپذیر است؛ یعنى عقل حکم مىکند که اگر اعجاز قرآن امرى مسلّم باشد که هست، این کتاب مىبایست ضرورتاً دچار هیچگونه تحریف به فزونى یا کاستى نشده باشد و پذیرش احتمال تحریف به معناى نفى اعجاز آن است.
تبیین این ملازمه چنین است: درستى تحریف به زیادى، معنایش آن است که اشخاصى توانستهاند سورهاى همسان با قرآن بیاورند و این همسانى به گونهاى است که نمىشود این بخش فزونى را از قرآن تشخیص داد. ارائه آیات و سورهها در این سطح از همسانى به معناى فروپاشى تحدّى و نتیجهاش ساقط شدن اعجاز قرآن است که قطعا محال است؛ زیرا هیچ کس در طول تاریخ نتواسته است کلامی همانند آیات قرآن بیاورد، چون کسی معجزه بلد نیست
ادامه دارد...
☑️
@naghdeelhad