آرایه های ادبی۹۹.۱۱.۱۸ مبحث آرایه های موازنه و ترصیع موازنه اکثرا در بیت ها بکار میرودشابد گاهی در متن هم بیاید. در بیت مصرح اول با مصرح دوم مقابله میشود. تقابل سجع های متوازن یا متوازی در دو یا چند جمله است که به هماهنگی آنها می انجامد. نیاز است تمامی کلمات مصرح اول با تمامی کلمات مصرح دوم سجع متوازن یا متوازی داشته باشند. بطور مثال کلمه اول مصرح اول با کلمه اول مصرح دوم یا کلمه دوم مصرح اول با کلمه دوم مصرح دوم. مثال: دل به امید روی او همدم جان نمی‌شود جان به هوای کوی او خدمت تن نمیکند. مثلا: دِل با جا هر دو هجای بلند هستند می‌شود سجع متوازن.(نون بعد از مصوت بلند حذف میشود. اُ می دِ هَ وا یِ هردو وزن برابر دارن. سجع متوازن هَم دَم خِد مَت سجع متوازن نمیشود و نمیکند سجع متوازی آرایه ترصیع هر گاه از اجزای و کلمات دو بخش بیت یا دو جمله دو به دو سجع متوازی داشته باشد آرایه ترصیع است. مثال۱: ای منور به تو نجوم جمال ای مقرر به تو رسوم کمال مثال۲: در ظاهرش عیب نمی‌بینم و در باطنش غیب نمی‌دانم از سلسله آموزش‌های آرایه‌های ادبی که در روزهای شنبه توسط استاد مرتضی جعفری ندوشن در باغ گردو برگزار می‌شود.