کم کم جملات امام علیه‌السلام حساس‌تر می‌شود. می‌فرمایند : ✨وَ فِي مُتَنَفَّسِهِ قَبْلَ أَنْ يُؤْخَذَ بِكَظَمِهِ‏✨ باید قبل از اینکه گلویت را بگیرند و نگذارند نفس بکشی، کاری کنی. "مُتَنَفَّس": یعنی آن وقتی که نفس می‌کشی. "كَظَمِ": اصل ان به معنای دهانهٔ مشک است یا گلوگاه انسان. اگر گلوگاه کسی را بگیرند، نمی‌تواند نفس بکشد. لذا قبل از اینکه فرشتگان بیایند و اجل برسد و گلوگاه ما را بفشارند که دیگر نتوانیم نفس بکشیم و جان ما را بگیرند، در این فرصت بایستی کاری کرد. محاسبه آن نیز آسان است. حساب کنید در دقیقه چند تا نفس می‌کشید؟ در شبانه روز چند دقیقه بر ما می‌گذرد؟ و قرار است چند هفته و چند ماه و چند ۳۶۵ روز دیگر زندگی کنیم؟ دست بالا را نیز بگیرید. هرچقدر که نظرتان هست. ان شاءلله خداوند عمر طولانی را به شما می‌دهد. اما بالاخره محدود است. فکر نکنید به میلیارد می‌رسد، این گونه نیست. خیلی محدود‌تر از این است. اگر تعداد نفس‌هایی که ما تا آخر عمر خود می‌کشیم را حساب کنید خیلی کمتر از میلیارد است. 👈حال می‌شود کسی به لب و دندان و زبان و حلق و حنجره و ریه خود عادت بدهد که وقتی باز و بسته می‌شود، بدون نباشد. چرا ما باید یوگا یاد بگیریم تا به نحو خاصی نفس بکشیم؟ انسان می‌تواند خود را به گونه‌ای عادت دهد که وقتی نفسش از دهانش خارج می‌شود به جای آهی که می‌کشد یک ذکر بگوید. به جای بازدمی که دارد یک ذکر بگویند. آن وقت فرشتگان دریغ دارند که جان این فرد را بگیرند. می‌گویند این مشغول ذکر خداست چرا ذکر او را قطع کنیم؟ [می‌توان این گونه تصویر سازی کرد که] به خدا اینگونه عرضه می‌دارند که، خدایا آیا امکان دارد که این بنده همچنان در دنیا بماند؟ و فرشتگان دعاگوی او هستند. ✨وَ لْيُمَهِّدْ لِنَفْسِهِ وَ قَدَمِهِ✨ انسان بایستی که برای خودش و برای آن جایی که می‌خواهد قدم بگذارد چیزهایی را آماده کند. "يُمَهِّدْ لِنَفْسِهِ": یعنی کاری کند که راحت برود. راحت رفتن به این نیست که بدن را سالم سالم تحویل جناب عزرائیل دهد. برای عزرائیل فرقی نمی‌کند که بدن را صد در صد سالم تحویل او دهیم یا احیاناً عیوب و مشکلاتی نیز داشته باشد. برای قبر هم فرقی ندارد. برای آن دنیا نیز فرقی نمی‌کند. مهم این است که نفس ما سالم باشد؛ یعنی نفسی را به راحتی همراه خود ببریم. اگر نفس سالم باشد عیوب بدنی اهمیت نخواهد داشت. ممکن است کسی عیبی یا نقصی نیز در بدن خود داشته باشد به این توجه نمی‌کند؛ چون کار مهم‌تری را انجام می‌دهد. شما وقتی کار مهمی دارید اگر مقداری از لباس شما چرک شد، خاکی و یا رنگی شد، مهم نیست، چون این برای همین کار بوده‌است. نقاش این لباس را برای این پوشیده است که رنگ بزند، حال یک قطره رنگ نیز به لباسش ریخت. آشپز لباسی پوشیده است که آش بپزد حال یک لکه چربی نیز به لباس او بود. لباس را برای جز این نمی‌خواسته است. حال اگر کسی پیشانی را از خدا خواسته بود برای اینکه سجده کند و اکنون یک اثر سجده‌ای نیز روی پیشانی او آمد، این مهم نیست. چون در حقیقت این پیشانی را برای همین امر می‌خواسته ‌است. این بدن را می‌خواست برای اینکه در خدمت خدا باشد، حال یک عیوب ظاهری نیز پیدا کرده است. اینکه بعضی از افراد همواره به دنبال این هستند که جوان شوند؛ جوان شوند که چه شود؟! باز در همین مسیر باز میگردند. قرار است که روح جوان بماند. جان سالم بماند. سپس برای آنجایی که می‌خواهد برود، قبلاً کسانی را فرستاده باشد که آماده و مهیا کنند تا به خوبی بتواند برود. /خ۸۶/بخش دوم 🌴🌴🌴