پس از بازدید از بقعه میر بزرگ به زیارت مرقد رفتم. لقب حسن بن علی عسکری معروف به یا (۲۳۰-۳۰۴ق)، سومین حاکم علوی طبرستان در قرن سوم هجری و از نوادگان امام سجاد علیه‌السلام است. از استوانه‌های علمی علیهم‌السلام است و آثار زیادی در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی از وی بجا مانده است. به قول آیت‌الله جوادی آملی «» بر اهالی خطه مازندران و گیلان دارد. در نحوهٔ ترویج و گسترش اسلام میان مکتب خلافت با مکتب اهل بیت تفاوت جدی وجود دارد. ترویج اسلام در مبتنی بر اصل فتح یا همان اشغال است! اما در مبتنی بر اصل است. کبیر از نمادهای مکتب اهل بیت در عملیاتی کردن اصل تبلیغ در ترویج اسلام می‌باشد. نقش مهمی در تغییر آیین اهالی خطهٔ شمال به اسلام و گرایش آنان به تشیع داشته است. فرمانروایی عادل دانسته شده است؛   تاریخ‌نگارِ هم‌عصر وی، را به سبب عدالت‌گستری و خوش‌رفتاری، ستایش کرده و گفته است که مردم طبرستان، هیچ حکومتی را همانند حکومت ناصر، عادلانه ندیده‌اند.  چنانکه نوشته است، ، رسم کدخدایی و مالکیت کدخدا بر اموال و زن و فرزندان را برانداخت و همه مردم را در یک رتبه قرار داد. از ائمه بزرگ زیدی مذهب است. زیدیان به زیارتش می‌آیند و تصاویر رهبران انصار الله در آرامگاه وی قرار دارد. هم اکنون نیز ۱۰ یمنی به زیارت ناصر کبیر آمدند. همراه با دکتر مهدی عبادی و حجت‌الاسلام علی واعظی با آنان گفتگوی کوتاهی کردم. عکس یادگاری گرفتیم اما گفتند بخاطر رعایت مسائل حفاظتی به اشتراک نگذارید. جالب آنکه در حرم ناصر الحق دو وجود دارد. یکی متعلق به است که از او با پیشوند «» یاد شده و محتوای مطابق با ویژگی‌های یک «» است. دیگر متعلق به است و از با پیشوند «» یاد شده است. محتوای زیارت‌نامه زیدیان برای بر اساس شخصیت یک تنظیم شده است. آرامگاه ناصر علاوه بر ... هم خواهد داشت! عاقلان را اشاره‌ای کافیست! @Qalam_MojtabaSoltaniAhmadi