نسیم حکمت
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 295 _ 1397.11.6 شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 295 (1397.11.6 / شنبه) روح عمل به سه چیز است: 1. معرفت. 2. صدق و صفا. 3. اخلاص از راه‌های تحصیل اخلاص، شش مورد را در جلسات قبل گفتیم. امروز هفتمین راه را بیان می‌کنیم: 7⃣ شیوه ملاتیه ملامتیه کاری می‌کنند که از چشم دیگران بیفتند. چون دیگر کسی کاری به آنها ندارند و به همین دلیل انجام ریایی عمل برای آنها بی‌معنی خواهد بود. ریا کنار می‌رود و به جایش اخلاص می‌آید. ⛔️ اما بعضی، این شیوه را خیلی غلیظ می‌کنند؛ به گونه‌ای که حتی برخی به اسلام یا ایمانشان شک می‌کنند. 👈 این سبک پذیرفته کسانی که اهل تحقیق و اجتهاد در دین هستند، نیست. چرا که در شریعت داریم: - اتقوا مواضع التهم - مومن عزت دارد و حق ندارد عزتش را از بین ببرد. از بین بردن عزت، یقینا پذیرفته شدنی نیست. و با ضوابط دینی ناسازگار است. ✅ قرار نیست آن چه دین به عنوان صحنه‌های اجتماعی برای انسان قایل است، به هم بخورد، به گونه‌ای که دیگران گمان کنند که حتی انسان مومن و مسلمان هم نیست. این شیوه، مردود است. 🔷 شیوه مورد پذیرش ملامتیه: مثلا انسان نمازش را بسیار عاشقانه می‌خواند ولی در جایی که دیگران هستند، نمازش را عادی می‌خواند. این حد از پنهان کردن، خوب است حتی تا جایی که مورد ملامت دیگران قرار بگیرد. 🔸 اگر کسی به گونه‌ای ملامتی باشد که خلاف شرع نیست ولی خلاف مراحل عالی عرفان است؛ یعنی به گونه‌ای عمل کند یا حرف بزند که بسیار عادی جلوه کند، اشکالی ندارد. 🔷 بنده خودم معتقدم هر جا که دین می‌خواهد و دین در خطر است، باید با خود جنگید، ایستاد، برای خدا کار کرد، در معرض ملامت قرار گرفت و حتی موقعیت خود و خانواده‌ را به خطر انداخت. ✅ در متون دینی تعابیری که دعوت به ملامت بکند نداریم. بله فقط متونی داریم که می‌گوید: افرادی هستند که هیچ کسی جز خداوند متعال آنها را نمی‌شناسد. در دین فقط «لا یخافون فی الله لومة لایم» آمده است. به هر حال در فضای تاریخ عرفان، یک نسلی به نام ملامتیه مطرح شده است. 🌀 بحث اخلاص و راه‌های پدید آوردن آن تمام شد. در اینجا به دلایلی _به جهت گستره بحث اخلاص_ بیانی را از حضرت امام ره، به عنوان تتمیم بحث می‌آوریم. 🔴 تتمه بحث اخلاص: (بیانی از حضرت امام ره، آداب الصلاة، ص ۱۶۰ _۱۶۵ ) 🔻 گزارش متن: 🔸يكى از مهم‌ترین آداب نيّت، «اخلاص» است. ۱. حقيقت اخلاص، تصفيه نمودن عمل از شائبه غير خدا، و صافى نمودن سرّ از رؤيت غير حق تعالى در جميع اعمال ظاهريّه و باطنيّه است. ۲. كمال اخلاص، ترك غير است مطلقا و پا نهادن بر انّيّت است. ۳. بعضى از مراتب اخلاص: 1⃣ تصفيه عمل از شائبه رضای مخلوق. در مقابل آن، اتيان ریایی عمل است. 2⃣تصفيه عمل از حصول مقصودهاى دنيوى و مآرب زائله فانيه. مثل، خواندن نماز شب براى توسعه روزى و ديگر مقصدهاى دنيوى. 3⃣ تصفيه عمل از رسيدن به لذات جسمانيّه. مقابل آن، عبادت اجيران است. 4⃣ عمل را تصفيه كند از خوف عقاب و عذابها[ى] جسمانى موعود. و مقابل آن، عبادت عبيد است. 5⃣ تصفيه عمل از رسيدن به سعادات عقليّه و لذّات روحانيّه دائمه ازليّه ابديّه. در مقابل آن، عمل نمودن براى اين مقصد است. 6⃣ [اینجا چنین می گوید: نکند من به سعادت‌های عقلیه نرسم. این خودش یک نحوه شرک است.] و در ازاء اين مرتبه كه مرتبه ششم است تصفيه عمل از خوف عدم وصول به اين لذّات و حرمان از اين سعادات است. در مقابل، عمل براى اين مرتبه از خوف است. 7⃣ تصفيه عمل از وصول به لذّات جمال الهى و رسيدن به بهجت‌هاى انوار سبحات غير متناهى كه عبارت از جنّت لقاء، است. اين مرتبه، يعنى جنّت لقاء از مهمّات مقاصد اهل معرفت و اصحاب قلوب است و دست آمال نوع از آن كوتاه است، و اوحدى از اهل معرفت به سعادت اين شرف مشرّفند و لكن اين كمال مرتبه كمّل اهل اللّه نيست، [یعنی نوعی شرک در آن است.] بلكه از مقامات معمولى سرشار آنها است. 8⃣ تصفيه عمل از خوف فراق که از كمال مقامات كمّل نيست. بالجمله، تصفيه عمل از اين مرتبه نيز در نزد اهل اللّه لازم است. [که در این صورت در اینجا هنوز تتمه إنّیّت است و باقی مانده است.] و اين كمال خلوص است. ☑️ مرحله بعد از این مراحل از حدود خلوص خارج است و تحت میزان توحید، تجرید و ولایت است.[این مرحله فنای بعد از فنا است. در این مرتبه گویا دیگر وجودی باقی نمانده است. انسان از مرحله مخلِص گذشته و مخلَص شده است.] https://eitaa.com/nasimehekmat