هدایت شده از عصر سلیمانی
❓شبهه: آیا امکان داره جمهوری اسلامی برای بدنام کردن معترضان، دست به اقدامات خربکارانه مثل آتش زدن پرچم، بنرهای مذهبی، تخریب اموال شخصی و عمومی و ... بزنه؟ ✅ جواب: خیر. چون از نظر اسلام، هدف وسیله را توجیه نمی کند. یعنی هدف هر چقدر خوب و باارزش و مقدس هم باشد نمی شود از یک روش اشتباه برای رسیدن به آن استفاده کرد. 🔻در توضیح این مطلب به روایتی که از امام صادق نقل شده توجه کنید. 🔰روایت است که از زهد و علم مردی پیش امام صادق (ع) تعریف بسیاری کردند. تا آنجا که امام مشتاق دیدار ایشان گشت و دست بر اتفاق ایشان را در بازار ملاقات کرد، در حالیکه عده زیادی اطراف او را گرفته بودند و او حکم شرعی می گفت و ... . امام با ایشان پس از رفع و رجوع مردم، تا مسیری همراه می شود، می بیند که سر میوه فروشی را گرم می کند و دو انار می دزدد. همینطور به نانوایی می رود و دونان هم می دزدد. و سپس وارد خرابه ای می شود و آن دو نان را به دو بچه فقیر و دو انار را هم به دو بچه یتیم می دهد. امام جلو می رود می پرسد آن همه زهد و تقوا و علم و آن دزدیها و این انفاقها... تو را چه می شود؟ آن شخص به امام می گوید تو نواده پیامبری و قرآن نمی دانی؟ مگر نخوانده ای که خدا در قرآن فرموده : "مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَاء بِالسَّیِّئَةِ فَلاَ یُجْزَى إِلاَّ مِثْلَهَا وَهُمْ لاَ یُظْلَمُونَ. هر کس کار نیکى بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد، و هر کس کار بدى انجام دهد، جز به مانند آن، کیفر نخواهد دید؛ "؟ آن مرد، دو، دوتا چهارتایی می کند و می گوید من دو انار دزدیدم و دو نان دزدیدم شد 4 سپس همه آنها را بخشیدم 4×10=40... من 40 حسنه دارم. و گناهانم کسر شده. امام به او می فرماید: بنده خدا، آن موقع شما 40 حسنه برایت ثبت می شد که آن انار و نان مال خودت بود. نه اینکه دزدی کنی (غصب) و بعد هم بدون اجازه صاحب آن ، مال غصبی را ببخشی (بخشش در اینجا یعنی تصرف در مال غیر) . تو 8 گناه کرده ای و ثوابی هم نبرده ای. 🔸اگر هدف وسیله را توجیه می کرد؛ کار آن مرد هم مورد تأیید امام صادق (ع) می بود. چون به هدف انفاق دزدی کرده بود.