💠سیره پژوهی ائمه(ع) باید از سطح اجتماعی به سطح راهبردی ارتقاء یابد.
❇️رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت:
سیره پژوهی را باید از سطح اجتماعی به سطح راهبردی و تمدنی ارتقاء دهیم و انجام این مهم نیازمند گسترش دانش اجتماعی و تمدنی است.
🔽به گزارش خبرگزاری ایسکااز قم، حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت(ع) که در تالار شیخ طوسی(ره) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد اظهار داشت: در دهههای اخیر رویکرد جدیدی در بازخوانی سیره اهلبیت(ع) به وجود آمده که از ساحت فردی به ساحتهای اجتماعی فراتر رفته است.
⏺رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه از پیشگامان این عرصه سید محمدباقر حکیم است، افزود: شبیه همین ایده یعنی نقش ائمه(ع) در جماعت صالحان در اندیشههای آیتالله آصفی و شهید سیدمحدباقر صدر پیگیری میشد، در ایران هم مقام معظم رهبری بهصورت جدی به این مسئله پرداختهاند.
♈️وی با اشاره به اینکه در دورههای متأخر رویکردی که به این بحثها در سیره اهلبیت(ع) پرداخته تنزل یافته است، ادامه داد: سیره پژوهی را باید از سطح اجتماعی به سطح راهبردی و تمدنی ارتقاء دهیم و انجام این مهم نیازمند گسترش دانش اجتماعی و تمدنی است.
▶️لکزایی ابراز کرد: جامعه شناسان 5 نهاد اساسی را مورد تأکید قرار دادهاند که باید موردتوجه قرار گیرد، این 5 نهاد شامل نهادهای خانواده، بهداشت، تعلیم و تربیت، اقتصاد و حکومت هستند.
▶️رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تأکید بر توجه به این 5 نهاد مهم گفت: باید سیره و زندگی ائمه(ع) را از این 5 منظر موردتحقیق و پژوهش قرار دهیم.
وی با تأکید بر ارتباط بین تاریخ با نیازهای روز مطرح کرد: یکی از معانی سیره متعارف با هَدی است که این مفهوم میتواند سیره را به سطح راهبردی و حتی فرا راهبردی ارتقاء دهد، امیدواریم ارتباطات میان عالمان مختلف بیشتر شده و بتوان به این سمت رفت.
📔لکزایی ثمره شناخت عقل و جنود جهل را هدایت عنوان کرد و گفت: وقتی میگوییم کسی هدایت شد به این معنا است که در راه قرار گرفته است، اگر این عقلانیت و جامعه مبتنی بر جنود عقل را در یکطرف و جامعه مبتنی بر جنود جهل را در طرف دیگر قرار دهیم آن زمان میتوانیم سیره اهلبیت(ع) را در ابعاد مختلف موردبررسی قرار دهیم.
🅾رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نتیجه تربیت انسان را رشد عقل دانست و خاطرنشان کرد: سیره به معنای هدایت و هدایت به معنای راهبرد عقلانیت بوده و از این راهبرد به تمدن توحیدی و الهی خواهیم رسید.
https://eitaa.com/isca24