✏️هر قدر گناه سنگین تر باشد، به سنگینی توجیه گناه نیست ، چرا که گنهکار معترف به گناه غالبا به سراغ توبه می رود.
اما مصیبت زمانی شروع می شود که پای توجیه گر در میان اید که نه تنها راه توبه را به روی انسان می بندد بلکه او را در گناه راسخ تر و جری تر می سازد.
این توجیه گری گاه برای حفظ ابرو و جلوگیری از رسوایی در برابر مردم است، اما از ان بدتر زمانی است که برای فریب وجدان صورت گیرد.
📌مصادیقی از توجیه گری در طول تاریخ
⭕️ مشرکان عرب برای توجیه شرک خود گاه متوسل به رسم نیاکان می شدند و می گفتند: (انا وجدنا اباءنا علی امه و انا علی اثارهم مقتدون؛ ما پدران خود را بر ایینی یافتیم و به اثار انان اقتدا می کنیم )
و گاه به جبر متوسل می شدند و می گفتند: (لو شاء الله ما اشرکنا؛ اگر خدا می خواست، ما مشرک نمی شدیم . و یا گمراهی خود را چنین توجیه می کردند: (ربنا انا اطعنا سادتنا و کبراءنا فاضلونا السبیلا؛ پروردگارا! ما از سران و بزرگان خود اطاعت کردیم و ما را گمراه ساختند!)
⭕️شیطان برای توجیه نافرمانی خود گفت: (انا خیر منه خلقتنی من نار و خلقته من طین؛ من از او بهترم؛ مرا از اتش افریده ای و او را از گل )
⭕️گاهی انسان ترس را به عنوان احتیاط، حرص را به تامین اینده، ضعف نفس را به حیا، بی همتی را به زهد، ارتکاب حرام را به کلاه شرعی، فرار از زیر بار مسیولیت را به ثابت نبودن موضوع و ضعف و کوتاهی های خود را به قضا و قدر توجیه می کند.
و اذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون[5]
و هنگامی که به انان گفته شود: (در زمین فساد نکنید) می گویند: (ما فقط اصلاح کننده ایم)
🔰شخصی امد خدمت امام صادق (ع) و عرض کرد یابن رسولالله! من در خانهام غنا ندارم موسیقی ندارم، ترانه ندارم، رقاصه ندارم اما همسایهی من رقاصه دارد، غنا دارد و من وقتی که به مستراح میروم ان جا یک مقدار طول میدهم و به ترانههای او گوش میدهم؛ به ساز و اوازهای او گوش میدهم چه طور است❔
امام صادق (ع) فرمودند: وای به تو❕بلند شو❕بلند شو برو غسل کن❕ (یعنی غسل توبه) و نماز بخوان و بعد از نماز توبه کن که اگر با این حال از دنیا رفته بودی وای بر تو❕
بعد فرمودند: هرچیزی اهلی دارد و شیعیان ما اهل ساز و اواز نیستند.
📚 آیات مرتبط
زخرف/ 23 ، انعام/ 148 ، احزاب/ 67 ،اعراف/ 12 ، بقره/ 11، یونس/ 12
#منبر_کوتاه