الگوی سوم
💠فهم غالب از الگوی سوم زن کلیشه‌ای است 🔹قسمت سوم: یکی از ارمغان‌های جدی غرب برای ما که به‌رغم جذاب
💠فهم غالب از الگوی سوم زن کلیشه‌ای است 🔹قسمت چهارم: در جهان سنت، زن ایرانی نه از حیث تصویر، نه از حیث پایگاه قدرت و نه از حیث پویایی نقش، خود را در مواجهه با رقیب نمی‌بیند، ضمن اینکه المان‌های زیبایی کاملا بومی است. شما در اشعار حافظ به‌عنوان یک فرد وارسته و عارف می‌بینید که معشوق کوتاه‌قد را شمشاد خطاب می‌کند. معشوق بلند‌قامت را سرو. از دهان تنگ و ابروی کمان می‌گوید؛ حکیم نظامی گنجوی هم همین‌طور، اینها که افراد عامی نیستند همه اهل تامل و دیانت و شریعت‌پژوهند و این‌گونه ضمن بیان والاترین مفاهیم عرفانی، المان‌های زیبایی را تثبیت و بازتولید می‌کنند. اصولا وقتی یک عنصر فرهنگی در خطر است درباره‌اش ادبیات تولید شده و روایت می‌شود. پس از کشف حجاب پهلوی اول است که رسائل متنوع و مختلفی در باب تبیین و توصیف حجاب نوشته می‌شود و اصولا از زمان پهلوی به بعد است که زن ایرانی متوجه حملات بی‌رحمانه تصویری زن غربی به جایگاه مفهومی و معنایی خود می‌شود و در‌عین‌حال زن ایرانی به‌دلیل موقف نجابتی که در آن ایستاده به‌دلیل اجبار در بی‌حجابی امکانی برای دفاع از خود در عرصه اجتماعی نمی‌بیند. این حجم بی‌رحمی در نقض و تحقیر هویت جمعی حقیقتا در تاریخ بی‌مانند است؛ چراکه زن غربی برای توصیف و تجهیز خود ادبیات دارد، المان و معیارهای سنجش دارد، رسانه دارد، نظریه دارد و حتی مجهز به سیاست تغییر زن ایرانی و تعمد در حقنه کردن فرهنگ خود به دیگری با تحقیر و تهدید است. .... ✍سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه اندیشه ✨🧕الگوی سوم ⇩⇩⇩ https://eitaa.com/joinchat/1610547427Cbbb66057a1