🔴 شرح دعای ندبه [۱]
🔹 قسمت ۱۶۱
┄┅═✧🤲✧═┅┄
✨یَابْنَ السُّرُجِ الْمُضیئَهِ، یَابْنَ الشُّهُبِ الثّاقِبَهِ،یَابْنَ الْأَنْجُمِ الزّاهِرَهِ
🔹ترجمه: اى فرزند چراغهاى فروزان! اى فرزند اختران تابناك! اى فرزند ستارگان نور افشان خوش رنگ!
🔻شرح: منشأ اختلاف اين تعبيرات در دعا ممكن است به ملاحظه اوضاع زمانى باشد؛
✔️گاهى داراى قدرت ظاهرى هم بودند و مردم كاملا به نور هدايت آنان بهره مند مي شدند همچون روشنائى ماه در شب چهاردهم در آسمان صاف،
✔️و ديگر زمانى بوده كه اين چنين نبوده ولى ممنوع از هدايت هم نبودند،
✔️و گاهى هم گرفتار خلفا و سلاطين جور بودند و استفاده از وجودشان و هدايتشان كم بوده
.
🔻و شايد علت اختلاف اين تعبيرات از جهت انتساب به آباء و اجدادشان چون پيغمبر اكرم و على بن ابى طالب و ائمه ديگر صلوات الله عليهم اجمعين بوده باشد. چنانكه در تاويل آيات سوره "و الشمس" و تطبيق بر مصاديق آن در بعضى روايات آمده است.
🔻در مجلد 7 بحار، صفحه 105،[٢] در باب "انهم النجوم" ابو بصير گويد: از امام ششم(ع) از قول خداى تعالى
و الشمس و ضحيها (قسم به خورشيد و نور و روشنى آن) سوال كردم؛ فرمود:
✨شمس؛ رسول الله است كه خدا به وسيله او دينش را براى مردم واضح و آشكار ساخت.
سپس از "و القمر اذا تلاها" از آن امام سوال كردم؛ فرمود:
✨مراد از ماه؛ اميرمؤمنان است (كه از نور پيغمبر اقتباس مي نمود).
بعد سوال كردم از آيه "و النهار اذا جلاها" (سوگند به روز كه آن را روشن نموده)؛
✨فرمود: مراد؛ امامان از ذريه فاطمه (سلام الله عليها) است كه چون از او از دين رسول خدا سوالى شود آن را براى سائل بيان مى كند.
آنگاه پرسيدم از آيه "و الليل اذا يغشاها" فرمود:
✨پيشوايان جور، آنان كه مستبد با رأى خود هستند (و به فرمان پيغمبر عليه السلام توجه ندارند) و جاى آل پيغمبر كه شايسته ترند مى نشينند، و دين رسول را آغشته مى كنند به ظلم و جور، و اين است قول خدا كه مى فرمايد:
✨و الليل اذا يغشاها
🔹كه ظلمت شب و روشنائى روز را مى پوشاند.
🔻در مجلد 7 بحار، ص 112، بياناتى از امام هشتم عليه السلام نقل شده تا آن كه گويد:
✨امام؛ ماه تام درخشان و چراغ روشنى بخش و نور تابنده و ستاره راهنما در ظلمت هاى تيرگون و سرزمين بى علامت و نشان و امواج كوه پيكر درياها- الخ ...
ادامه دارد
____📚
۱. شرح دعای ندبه، سید محیی الدین علوی طالقانی.
٢. مجلد 24 جديد، ص 70، از تفسير قمى ، و ص 73، از روضه كافى و به اين مضمون در ص 74، از مناقب و ص 76، از كنزالفوائد و ص 79، از تفسير فرات و منظور تاويل و تطبيق كلى بر مصاديق است.
به کانال عشاق بقیت الله بپیوندید👇
@oshghebaghyatollah