✅ بسمالله الرحمن الرحیم
برای فهم قرآن، خب انسان باید علومی. را یاد گرفته باشد مثل صف و نحو، لغات و ادبیات عرب و معانی بیان، منطق، کلام، حدیث؛ اینها را باید قبلاً خوانده باشد و آشنا شده باشد.
مطلب بعدی اینکه باید تفاسیر را نگاه کنید، ببینید آنها چه گفتهاند. آنوقت اگر مثلاً آیهای ظاهرش یک حرف دیگری دارد و باطنش حرف دیگری دارد و یا مثلاً تفسیرش چیز دیگری میگوید، اینها را مطابق با عام و خاص، مطلق و مقید، متشابه و محکم و ناسخ و منسوخ مورد بررسی قرار دهد! خلاصه اینکه، نمیشود فقط همان ظاهر که لغت هست یا ترجمه است را مورد توجه قرار بدهید و بخواهید بر اساس صرفاً همین ترجمه، قضاوت کنید.
مطلب دوم اینکه؛ نه، در قرآن، هر دوی اینها با هم هستند! چون هم تبشیر در قرآن هست هم انذار هست؛ «مبشرین و منذرین.»
اینجوری هم نیست که بیشتر منذرین وجود داشته باشد!
بله کسانی که داستانشان نقل شده است فقط کسانی بودهاند که دچار عذاب شده بودند. این هم برای این است که قریش و بقیهی مخاطبان قرآن که آن موقع سرکشی میکردند و مثل اقوام کافر رفتار میکردند را آگاه کند و مثلاً بگوید ببینید اینها که بد رفتار کردند یا آیات را تکذیب کردند، چه بلایی سرشان آمد! پس شما دیگر این کارها را نکنید.
اما این که بیشتر بخواهد مردم را بترساند یعنی انذار بیشتر از تبشیر باشد، نه! اینطور نیست.