#نقد_صوفیه
#تعارض_فلسفه_و_عرفان_در_مبانی_و_نتائج
❎
عدم تشیع مشایخ صوفیه
🔷 مرحوم محقق اردبیلی (قدس سرّه) مینویسد:
«باید دانست که بعضی از سنیان بنابر آنکه خواسته اند که صوفیه را صاحب مرتبه وانمایند ایشان را از روی شاگردی و خدمتکاری به امامان ما منسوب ساخته اند و بعد از این در محلش بیان خواهد شد که سلسله صوفیه به ابوهاشم کوفی منتهی میشوند و اوتابع معاويه و به ظاهر جبری و در باطن مانند معاويه ملحد و دهری بود و جمعی از متأخرين شيعه گول سنیان خورده اند و صوفیه را از اهل حق پنداشتند و ندانستند که برفرض که ایشان شاگردان و خادمان ائمه باشند خوبی ایشان از این بیرون نمی آید که اگر از این خوبی ایشان بیرون آید لازم میآید که اصناف معتزله و اشاعره و ابوحنیفه و مالك وشافعی و احمد حنبل و تابعان ایشان همه نیکان و رستگاران باشند؛ زیرا که نسبت شاگردی ایشان به امامان ما (علیهم السّلام) - - ثابت است و یقین است که جميع صحابه در مسائل و احکام رجوع به او مینمودند و حل مشکلات همه، او میکرد و هرگز او را بغیر از رسول خدا به دیگری احتیاج نیفتاده که چیزی استفاده نماید یا بپرسد. » [۱]
🔷 استاد جلال الدین آشتیانی:
«ابن عربی، مانند بسیاری از طوایف مختلف اهل سنت و جماعت که در زمره مشایخ و اقطاب و اتباع ارباب تصوف اند، از ارباب سنت و جماعت است. این گفته که هرصوفی شیعی است و هر شیعی نیز عارف بر اصل و اساس صحیح استوار نیست، و نباید از روی تعصب به قول نادرست معتقد شد. » [۲]
-----------------------------
📚 منابع :
[۱]: حديقة الشيعة، ج۱، ص: ۲۵۰
[۲]: مقدمه شرح فصوص (قیصری) ص ۱۲
📚
تعارض و نقد در آراء فلسفی و عرفانی
------------------
@ostadhasheminasab