چرا نمی‌توان برای آفریدن, مصداق عینی زائد بر ذوات مخلوقات در نظر گرفت؟ 💥زیرا اگر آفریدن خدا, مصداق عینی, زائد بر ذات آفریده می‌داشت آن مصداق خودموجودی ممکن الوجود و مخلوقی از مخلوقات خدا به شمار می‌رفت و سخن درباره آفریدن آن تکرار می‌شد در حالی که چنین نیست. 💥پس مفهوم آن مفهومی است که از اضافه و نسبت بین خدا و خلق انتزاع می‌شود و قوام اضافه و نسبت به لحاظ عقل است و وجود خارجی مستقل ندارد یعنی غیر از خدا و خلق چیز سومی بنام خالقیت و آفریدن وجودندارد. 📚منبع: آموزش عقاید، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁