📨 ✅️ این روایت با سندهای مختلفی بیان شده است: ازجمله در کفعمی آمده است: محمدبن یحیی عن احمدبن محمدبن عیسی عن معمربن خلاد قال سمعت علی‌بن موسی الرضا ـ علیه‌السلام ـ یقول «ثلاث من سنن المرسلین العطر و اخذ الشعر و کثرة الطروقة؛ معمربن خلاد می‌گوید: شنیدم حضرت رضا ـ علیه‌السلام ـ می‌فرمود: سه چیز از سنت پیامبران است: عطر زدن، زدودن موهای زائد بدن و کثرت طروقه». 💥⏪معنای طروقه در دو روایت بالا: 🔹️طروقه در این روایت دوگونه خوانده شده، طروقه به فتح طاء و طروقه به ضم آن. در صورتی که طاء مفتوح باشد، به‌معنی همسران خواهد بود؛ بنابراین مراد از آن کثرت همسران و ازدواج خواهد بود. 🔹️و در صورتی که طاء با ضمه خوانده شود، به‌معنی آمیزش خواهد بود، با توجه بر قرائنی معمولاً این روایت به کثرت آمیزش معنی می‌شود؛ گرچه احتمال کثرت همسران نیز بعید نمی‌باشد. ❌❌از طرفی روایاتی داریم که برخلاف این روایت است....👇👇 🔹️در روایتی از پیامبر اکرم ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ آمده است: کسی که خواستار باقی ماندن است، در‌حالی‌که بقایی در دنیا نیست (یعنی کسی که طالب بقای نسبی و طول عمر است)، صبحانه را صبح زود بخورد و کفش مناسب و خوب بپوشد و رداء خود را کوتاه کند و آمیزش با زنان را کم کند. به پیامبر عرض شد: منظور از کوتاه کردن رداء چیست؟ حضرت فرمودند: کم کردن قرض و بدهی. 🔴 چه طور این دو روایت با هم جمع میشوند و برداشت صحیح از آنها به دست می آید؟ ♦️〰〰♦️〰〰 🔴 يكي از نكاتي كه در فهم و استنباط روايت بايد موردتوجه قرار بگيرد فرهنگ و فضاي فكري زمان بيان احاديث است، در فضايي كه عده‌ای به لحاظ رهبانيت و سير و سلوك ، زن‌ها را رها نموده و بدين گونه دنيارا رها كردند، سفارش به مراوده بيشتر با زنان می‌شود و در فضايی كه زنبارگی و محيط شهوانی يا اختلاط و يا فريفتگی شايع می‌شود، درمان يا سفارش به تخفيف و تقليل بهره مندی از دنيا از جمله آميزش با زنان، صورت می‌پذيرد. ✅ بنابراين تفسير هر يك از دو روايت را در متن صدور آن بايد سنجيد و چه بساهر دو يك معنا را اعاده كنند و آن اعتدال است؛ يعني، نفي زياده روی موردتوصيه يكی و كمی تفريط مورد توصيه ديگری است . 🔹️ثانيا: اين گونه تعارضات ظاهری در بسياری از موارد مشاهده می‌شود، ليكن برخي از روايات چه بسااز نظر سند اعتبار و وثوق كافی را دارا نبوده و در عمل كنار گذاشته شود. 🔹️ثالثا: به فرض از نظر دو دسته روايت از اعتبار مساوی برخوردار باشند و هيچ گونه قابل جمع عرفی، آنچنان كه در كتب اصولی به طور مفصل توضيح داده شده نباشند، آنچه با عقل قطعی و قرآن سازگار است اخذ و ديگری طرد می‌شود. 🔹️دنیا اگر هدف و نهایت آرزو و آمال قرار گیرد و همه چیز برای رسیدن به آن زیر پا گذاشته شود، به این جهت مذموم و مورد نکوهش است و باعث فراموشی خداوند و آخرت می‌شود؛ ولی از آن جهت که وسیله و ابزاری است برای رسیدن به آخرت ممدوح و پسندیده است. بر‌این‌اساس کثرت آمیزش در احادیث گفته شده به‌معنای فرو رفتن در شهوت‌رانی نیست؛ بلکه توصیه به کثرت آمیزش به جهت ایجاد محبت بین زن و شوهر و ازدیاد نسل که به‌حسب روایات به آن توصیه شده است. منابع: گنجینه پرسمان - موسسه تحقیقاتی ولی عصر - ویکی پرسش ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰