نكات
#مهدوی💚
🔶ادامه ی فلسفه «غیبت» امام زمان(عج)
3. بى شک هر کار اجتماعى احتیاج به آماده شدن شرایط دارد؛ لذا امام منتظرند تا شرایط براى قیامى جهانى و فراگیر آماده شود.
4. بى تردید دین غالب در عصر ظهوراحتیاج به رهبر و امامى غالب دارد که داراى شرایطى از قبیل قدرت فوق العاده، علم جامع و عصمت باشد و خداوند بدین طریق ایشان را برای روز موعود حفظ می کند.
5. مطابق روایات متواتر بین شیعه و سنى پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) امامان بعد از خود تا روز قیامت را دوازده نفر برشمرده است که بعد از او پیاپى خواهند آمد.(2)
6. از مجموعه روایات و ادله عقلى استفاده مى شود که بقاى امام معصوم و حجت خدا روى زمین تا روز قیامت امرى ضرورى است.
👈مرحوم کلینى به سند صحیح از ابى حمزهنقل مى کند که از امام صادق(علیه السلام) سوال کردم:
آیا زمین بدون امام باقى مى ماند؟
حضرت(ع) فرمود: «لَوْ بَقِیَتِ الْاَرْضُ بِغَیْرِ اِمَامٍ لَسَاخَتْ»(3)؛
(اگر زمین بدون امام باقى بماند دگرگون خواهد شد).
7. یکى از اسباب گوشه نشین شدن انبیاء و رسل، خوف از قتل به جهت حفظ جان و به امید نشر شرایعشان بوده است.
امام مهدى(عجل الله تعالی فرجه) نیز با نبود اسباب عادى براى نصرت و یارى اش و خوف از کشته شدن، به امر خداوند مامور به غیبتو دورى از مردم شدند.
امام صادق(علیه السلام) به زراره فرمود:
«لِلْقَائِمِ غَیْبَهٌ قَبْلَ قِیَامِهِ قُلْتُ وَ لِمَ؟ قَالَ یَخَافُ عَلَى نَفْسِهِ الذَّبْحَ»(4)؛
(براى قائم غیبتى است قبل از قیامش. زراره مى گوید: به حضرت عرض کردم: به چه جهت؟ فرمود: زیرا از قتل، بر خود مى ترسد).
ادامه دارد...
▪️پی نوشت:
(2). صحیح البخاری، محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی، تحقیق: مصطفى دیب البغا، دار ابن كثیر، الیمامة، بیروت، 1407 قمری – 1987 میلادی، الطبعة: الثالثة، ج 6، ص 2640.
(3). الكافی، كلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، محقق / مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد، دار الكتب الإسلامیة، تهران، 1407 قمری، چاپ: چهارم، ج 1، ص 179، (باب أن الأرض لا تخلو من حجة)، ح 10.
(4). كمال الدین و تمام النعمة، ابن بابویه، محمد بن على، محقق / مصحح غفارى، على اكبر، اسلامیه، تهران، 1395 قمری، چاپ: دوم، ج 2، ص 481، (باب علة الغیبة)، ح 10.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج🌸
⚜
@p_Mahdavi