✍🏼سی توصیه کوتاه برای نوقلمان 1. هنگام نوشتن، مخاطب و خواننده خود را «یک نفر» فرض کنید. 2. بر این باور باشید که خواننده شما هوشمند، منتقد، شکاک و دیرباور است. 3. اطناب و زیاده ‏گویی را به کتاب خود راه ندهید و ایجاز را نیز به جایی نرسانید که سر از گنگی و ابهام در آورد. 4. در بیان نکته مهم و مطلب اساسی خود، عجله نکنید و بدون مقدمه وارد نشوید؛ اما مقدمات نیز به حدّی نباشد که اصل مطلب را تحت الشعاع قرار دهد. 5. ساده و روان بنویسید؛ اما سطحی و سرسری قلم نزنید. 6. جملات، هر قدر کوتاه ‏تر و گزیده ‏تر باشند، تأثیرگذارترند. 7. در تیترسازی و فاصله میان تیترها افراط و تفریط نکنید. 8. وظیفه نخست نویسنده اطلاع ‏رسانی و مخابره ‏گری است، نه تزیین و شعبده ‏بازی. بنابراین هرگز غنای ادبی را جایگزین فقر علمی نکنید. 9. تا می ‏توانید از کلمات و ترکیب ‏های سایر حوزه ‏های علمی و قلمروهای مختلف استفاده کنید. خود را محدود به واژه ‏ها و ترکیب ‏های ویژه ‏ای نکنید که فقط در موضوع کتاب شما کاربرد دارند. 10. با خواننده خود صمیمی و راحت باشید؛ چنان‏که اگر درباره موضوعی اطلاع کافی ندارید، صادقانه بنویسید که در این باره حرف مهمی ندارم. نیز می ‏توانید خواننده را به منابع مربوط ارجاع دهید. 11. به ‏جدّ از کلیشه ‏ها و حرف ‏ها و تعابیر کلیشه ‏ای و شعارگونه پرهیز کنید. 12. درباره موضوعی که می ‏نویسید، حتماً پیش از دست بردن به قلم، مهم‏ترین آثار را در آن موضوع بخوانید یا دست‏کم از محتوای کلی آنها بی‏خبر نباشید. 13. بدانید که برای هر مفهومی که به ذهن شما راه پیدا می ‏کند، صدها و هزاران تعبیر دیگر وجود دارد و یا شما می ‏توانید بسازید و بنویسید؛ پس به اولین لفظ و تعبیری که خود را به ذهن و قلم شما تحمیل می ‏کند، بسنده نکنید و تسلیم آن نشوید. 14. نوشتن، هنر است و مانند دیگر هنرهایی که می ‏شناسیم، فرایند پیچیده‏ای دارد. نه آن را آسان بگیرید و نه از آن بهراسید. فقط بدانید که در هنرورزی باید حوصله داشت و آهسته راه پیمود و هماره تجربه اندوخت. 15. تا می ‏توانید خود را نسبت به موضوع مقاله یا کتابی که می ‏نویسید، بی‏طرف و گزارشگر نشان دهید. سمت ‏گیری ‏های تند و بی ‏مقدمه، از اعتماد خواننده می ‏کاهد. 16. در تعیین عنوان و فصل ‏های کتاب، به تجربه و توانایی ‏های خود اکتفا نکنید و حتما با یک یا چند کارشناسِ خوش‏ذوق مشورت کنید. 17. هنگام نوشتن، بر این گمان باشید که همه کلمات دنیا منتظر ایستاده ‏اند تا شما آنها را احضار کنید. بدانید که هیچ مفهوم و معنایی، در عالم الفاظ، همزاد ویژه ‏ای ندارد که نتوانیم از آنها بگذریم و واژه‏ای دیگر بیاوریم. 18. در همه چیز باید معتدل بود؛ حتی در زیبانویسی. اگر اندکی بیش از آنچه می ‏بایست، در زیبا کردن قلم تلاش کنید، غلظت ادبیات را در اثر خود بالا برده، به اعتبار علمی آن لطمه می ‏زنید. 19. اصلِ مهم در جمله ‏سازی و عبارت ‏پردازی، حُسنِ تعبیر و یافتن زاویه ‏های غیرتکراری و ابتکاری است. 20. در استعمال و استخدام کلمات، علاوه بر معنای آنها، به بار منفی و مثبت، و سابقه تاریخی و موسیقی آنها نیز باید توجه کرد. 21. بر سرمایه واژگانی خود بیفزاید و قلم خود را با کلمات بیشتر و تازه ‏تری آشنا کنید. 22. هیچ عاملی به اندازه مطالعه شعر، قلم را توانمند، پرواژه، آشنا با اسلوب ‏های متفاوت بیان، و شیوا نمی ‏کند. 23. به هر طریقی که می ‏توانید راهی برای طنز و شوخ ‏طبعی به نوشته خود باز کنید؛ البته به مقداری که مقاله یا کتاب را سبک و هزل ‏گونه نکند. 24. در انتخاب کلمات، به اصل تناسب و همخوانیِ لفظی یا معنایی، کمابیش توجه شود. 25. استفاده از برخی آرایه ‏های سنتی ـ مانند سجع و جناس ـ را به حداقل برسانید؛ زیرا نثر معاصر تناسبی با این‏گونه صنایع ندارد. 26. توجه داشته باشید که زیبانوشتن، غیر از ادبیانه و منشیانه نوشتن است. 27. هرازگاه لحن نوشته خود را تغییر دهید؛ گاهی معمولی، گاهی عصبانی، گاهی طنزآلود، گاهی غمگین، گاهی شاد و گاهی مهربان و گاهی صریح و گاهی صمیمانه و... بنویسید. در تغییر لحن نوشته، باید از شگردهای سخنوران و خطیبان استفاده کرد. 28. یکی از موفق‏ترین شگردهای زیباسازی نوشته، استفاده از ترکیب ‏هایی است که در ابیات مشهور به کار رفته است؛ مانند جمله زیر: «بسیاری از مفسران، از ظنّ خود یار قرآن شده ‏اند»؛ عبارت بالا حلّ یا تحلیلِ بیت زیر است: هر کسی از ظنّ خود شد یار من از درون من نجست اسرار من 29. همیشه بر این گمان باشید که خواننده شما، آدمی بی ‏حوصله و پر از مشکل و مسئله است. بنابراین چنان باید نوشت که سرشار از تنوع، تغییر ذائقه و شیرین‏کاری است. در هر نوشته، به طریقی ویژه می ‏توان تغییر ذائقه داد و ایجاد تنوع کرد. مطالعه آثار برجسته و ممتاز، دست شما را برای تنوع آفرینی باز می ‏ک