نکته چهارم
بعضی ها گفتن حاکما به معنای قاضی است نه به معنای حاکم پس نمیتوان به این روایت برای اثبات ولایت فقیه استناد کرد❓
جواب👇👇
اولا با رجوع به کتب لغت از جمله مقاییس اللغة حَکَمَ به معنای قَضَی نیامده است:👇👇
«و حکم فلان فی کذا...یعنی آن موضوع را در چارچوب فرمان خود قرار داد.»
ثانیا: استعمال واژه «حکومت » و «حاکم » به معنای «ولایت عامه » و «والی » در کتاب و سنت فراوان است.برای نمونه هنگامی که خداوند سبحان می فرماید سوره ص آیه ۲۶:
يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ
✅
نباید تصور کرد که جنبه خلافت حضرت داود صرفا در زمینه قضاوت بین مردم است.کما اینکه حضرت امام صادق (علیه السلام) نیز می فرماید:
«المُلوكُ حُكّامٌ عَلَى النّاسِ، و العُلَماءُ حُكّامٌ عَلَى المُلوكِ»
در اینجا حاکم نمیتواند به معنای قاضی باشد چون ملوک کارشون حکمرانی است و علماء هم بر ملوک حکمرانی میکنند
نکته پنجم
شبهه👇👇
مرحوم شیخ انصاری در «کتاب مکاسب» این احتمال را جایز دانسته که برخی از احکام اسلام در زمان غیبت تعطیل شود. دلیل شیخ انصاری این است که غیبت امام زمان(علیه السلام) موجب از بین رفتن برکات فراوانی شده که از جمله آنها تعطیلی احکام است و این محرومیت جامعه، به سبب عصیان و تبهکاری خود مردم بوده است.❓
جواب👇👇
👌👏 پاسخ آیه الله جوادی آملی، این است که
روی گردانی مردم و عصیان آنها مانع سنّت الهی هدایت عمومی نمی شود. قرآن کریم در تبیین همین مطلب که
تباهی مردم، مانع تداوم سنت الهی نبوده و خداوند همواره برای هدایت مردم، رهبران الهی را ارسال می کند، چنین می فرماید:
«آیا این ذکر [قرآن] را از شما بازگیریم به خاطر اینکه قومى اسراف کارید؟! چه بسیار پیامبرانى که (براى هدایت) در میان اقوام پیشین فرستادیم، ولى هیچ پیامبرى به سوى آنها نمی آمد مگر اینکه او را مسخره می کردند» (زخرف 5-7). بنابراین، از مطالعه متن دین به روشنی استفاده می شود که قوانین دین الهی باید اجرا شود و لازم است مجری آن، اسلام شناسی کامل و امین باشد.
#ولایت_فقیه
@pasokh999