⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️ ☑️پرسش: آیا حضرت سید الشهداء هنگام مواجهه با دشمن، نمی‌توانستند با تصرّف تکوینی، دشمن خود را نابود کنند؟ اگر می‌توانستند، چرا از آن قدرت خود استفاده نکردند و با فریاد «هل من ناصر ینصرنی» و امثال آن، از مردم یاری می‌خواستند؟ ◾️ پاسخ: اباعبدالله الحسين(عليه السلام) در واقعه عاشورا نه تنها از ولايت تكويني خود استفاده نكردند،بلكه از ياري و كمك ملائكه و جنينان هم استفاده نكرده اند،اينكه چرا آن حضرت از اين عوامل استفاده نكردند،مي توان گفت: اوّلاً 📌هر چند امامان(عليهم السلام) از امدادهاي الهي برخوردار بوده اند، اما جز به ضرورت از آن استفاده نمي كردند و بنا بر اين بوده كه به صورت عادي و طبيعي، امور را حل و فصل نمايند. ثانياً 📌در جريان واقعة كربلا با وجود اعلام آمادگي فرشتگان و جنيان، حضرت به خاطر مصالحي آن را نپذيرفتند. امام صادق(عليه السلام) مي فرمايد: "چهار هزار فرشته به زمين آمدند تا همراه با امام حسين(عليه السلام) جهاد كنند اما حضرت به آنها اجازة‌ جنگ نداد".[1] ✍️دليل عدم پذيرش حضرت از امدادهاي غيبي، گشودن باب امتحان بين مردم و اتمام حجت و درس شهادت و ايثار به شيعيان و بيمه كردن اسلام براي هميشه بوده. اگر صحنة عاشورا به وقوع نمي پيوست، چهرة افرادي چون شمر و يزيد و عمر سعد پديدار نمي گرديد، از طرفي جوهرة شخصيتي افرادي چون: حبيب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه بر ملا نمي شد. تقدير الهي بر اين تعلق گرفته بود كه آيين محمدي(صلي الله عليه و آله) با خون حسين(عليه السلام) و يارانش جاودانه گردد و باقي بماند: "حسين مني و أنا مِن حسين" ناظر به اين معني است و امام حسين(عليه السلام) راضي به قضا و قدر الهي و تسليم امر پروردگار است و همان را در جريان كربلا به فعليت در آورد. ثالثاً 📌حضرت مي توانست با اذن پروردگار و با يك اشاره و با استفاده از ولايت تكويني،‌ به آساني بر دشمن پيروز گردد، اما تقدير چيز ديگر بود. 🌱امام صادق(عليه السلام) فرمود:‌"وقتي امام حسين(عليه السلام) از مدينه بيرون رفت، بسياري از ملائكه با وسائل جنگي خدمت حضرت آمدند و سلام كردند و گفتند: اي حجت خدا بر جميع خلايق، بعد از جدّ و پدر و برادر خود. حق تعالي توسط ما جدّ تو را در موارد بسيار ياري كرد. اكنون ما را به ياري تو فرستاده است. حضرت فرمود:‌وعده گاه ما و شما موضعي است كه حق تعالي براي شهادت و دفن من مقرر فرموده و آن كربلا است". 🌱در ادامه در روايت آمده است: "جنيان به خدمت حضرت رسيدند و گفتند: اي سيد و بزرگ ما، ما شيعيان و ياروان توييم. آن چه خواهي بفرما تا اطاعت كنيم و اگر بفرمايي،‌جميع دشمنان تو را در همين ساعت هلاك كنيم،‌ بي آن كه متحمل رنج شوي. حضرت با اشاره به آيه اي از قرآن كه مسئلة مرگ و حتمي بودن آن را مطرح كرده فرمود: اگر توقف نمايم و بيرون نروم، خداوند اين خلق را به چه چيز امتحان خواهد كرد؟ جنيان گفتند: اي حبيب خدا، اگر نه آن بود كه اطاعت امر تو واجب و مخالفت تو حرام است، ‌جميع دشمنانت را پيش از آن كه به تو برسند مي كشتيم. حضرت فرمود: به خدا سوگند،‌قدرت ما بر ايشان از قدرت شما بيشتر است،‌ ولي مي خواهيم حجت خدا را بر خلق تمام كنيم.[2] ✍️بنا بر اين روايت مشخص مي شود كه آن حضرت قدرت اعمال ولايت تكويني را داشته اند،اما بنابر مصلحتي(اتمام حجت بر مردم) آن را اعمال نكرده اند. ▪️امام حسين(عليه السلام) در پاسخ به پيشنهاد عبدالله بن جعفر در انصراف از هجرت به عراق فرمود: در رؤيا پيامبر خدا را ديده ام و به من فرمان داده همين كار را انجام دهم. شايسته همين است كه بروم.[3] پي نوشتها: [1]. بحارالانوار، ج 45، ص 220. [2]. بحارالانوار، ج 44، ص 331؛ منتهي الامال، ص 300. [3]. ابومخنف، وقعه الطف، ص 156. ✔️ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app ✔️ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir ⚫️ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈