❇️پرسش آیا روایاتی در مورد اینکه بلاء از شهر قم به دوراست ودستور به پناهنده شدن شیعیان به شهر قم داده شده صحیح وقابل استناد هستند؟ ✅پاسخ اولا :سند ومتن این گونه روایات باید به صورت محققانه مورد دقت وبررسی قرار گرفته شود ثانیا: با توجه متن وظاهر برخی از این احادیث متوجه خواهیم شد که این روایات ناظر به زمان ومقطع خاصی از تاریخ بوده است که جان شیعیان در خطر بوده است لذا ائمه معصومین (ع)دستور به پناه بردن برخی شیعیان به شهر قم که شهری شیعه نشین وامن بوده داده اند از این رو به نظر می رسداین روایات به هیچ وجه ناظر به اینکه شهر قم از بلایای طبیعی مانند :زلزله ،سیل و بیماری و...مصون ومحافظت شده است نیست چرا در طول تاریخ شهر قم دچار بلایای طبیعی مانند:سیل ،زلزله ،قحطی،خشکسالی و بیماری های واگیر دار شده است ثالثا : قِداست داشتن ،مطهر بودن یک سرزمین هرگز به معنای عدم جریان قوانین وسُنن طبیعی در یک سرزمین نمی باشد بلکه اراده تکوینی خداوند متعال بر این قرار گرفته است که قوانین مادی وطبیعی در هر سرزمینی جاری شود که برای نمونه به چند مورد از تخریب و رُخ دادن بلا های طبیعی در شهر ها واماکن مقدسی که با توجه به روایات(من لا یحضره الفقیه، ج ‏۲، ص ۲۴۳)بدون تردید از شهر قم جایگاه برتر و خاص تری دارند اشاره می کنیم : 1-تخریب شهر مکه،و کعبه به وسیله سیل وآتش(مروج الذهب ،مسعودی ، ج 3، ص 71) وهمچنین شیوع بیمار های واگیر دار در آن با توجه به اینکه درآیات قرآن تصریح به قداست وامنیت(تشریعی) شهر مکه هم شده است مانند: آیات«أَوَ لَمْ نُمَکنْ لَهُمْ حَرَماً آمِناً»(قصص آیه 57)«وَمَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً»(آل عمران 91) 2-تخریب وشخم زدن حرم امام سیدالشهداء (ع)توسط هارون الرشید ومتوکل عباسی (امالی ،شیخ طوسی، ص۳۲۵) 3-تخریب حرمین امامین عسکریین(علیهما السلام) توسط تروریست های تکفیری و مزدور در سال های 84 و86شمسی و دیگر مواردی از قبیل بیماری های واگیر دار مانند :وبا ،جزام وکه در طول تاریخ در شهر های مقدس رُخ داده است. با توجه به مطالب فوق نتیجه گرفته می شود: که قِداست و مقدس بودن یک شهر و سرزمین هرگز به معنی عدم وقوع بلایا طبیعی در آن ها نمی باشد بلکه به معنای شرافت و برتری معنوی و اتفاقات مهم ومقدسی است که در این سرزمین ها اتفاق افتاده است. نویسنده: فرهاد امرایی @pasokhtext @pasokhtext