مشروعیت دریافت مالیات در فقه اسلامی !!!! 🤔 : ❓ برخی مدعی هستن در زمان پیامبر مالیات داده نمیشد و فقط خمس داده می‌شده و الان هم باید خمس بدیم و هم روی اجناس ۹درصد مالیات کشیده شده لطفا پاسخ بدید ❕❕❕ 💠💠 👌در زمان پیامبر گرامی و امام علی علیه السلام در کنار خمس از مردم خراج نیز گرفته می شد و مال خراجی به عنوان مال بیت المال به مصارف عمومی جامعه می رسید , چنانچه که در مورد خراج می نویسند : " خراج مالياتى است كه از سوى دولت اسلامى بر زمينهاى خراجى مقرر مى‏گردد. منظور از زمينهاى خراجى زمينهايى است كه به عموم مسلمانان تعلّق دارد و آن دو قسم است: 1. زمينهاى آبادى كه با قهر و غلبه بر كفّار از آنان گرفته شده است ( و مسلمین از آنها استفاده می کنند که باید خراج آن را بدهند ) . 2. زمينهاى آباد گرفته شده از كفّار از طريق مصالحه بر آنها، بدين گونه كه زمينهاى مورد مصالحه از آنِ مسلمانان باشد و كفّار تنها حقّ سكونت در آنها را داشته باشند . خراج از منابع بيت المال  به شمار مى‏رود؛ از اين رو، مصرف آن نيازهاى عمومى مسلمانان، اعم از فرهنگى، اقتصادى و اجتماعى است، مانند حراست از مرزها، حقوق كارگزاران دولت، ساختن مدرسه، بيمارستان، پل و مانند آنها " 📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج‏3، ص: 440 ❕جهت آگاهی بیشتر در مورد خراج رجوع کنید : 📚نهج البلاغه , عهد نامه مالک اشتر ( نامه 53 ) _ وسائل الشیعه ج 15 ص 149 باب 68 _ ص 158 باب 72 _ جواهر الکلام ج 21 ص 157 به بعد 👌در زمان کنونی با توجه به آنکه مصارف عمومی جامعه بسیار زیاد و متنوع بوده و درآمدهای خراجیه برای حکومت اسلامی نیز عملا قابل تحقق نیست , لذا از باب ضرورت و احکام ثانویه و ولایتی که خداوند و ائمه علیهم السلام به حاکم اسلامی تفویض کرده اند ( ولایت مطلقه )  که در ذیل در مورد مستندات این ولایت توضیح داده ایم : ❗️ حاکم اسلامی می تواند با رعایت عدالت از افراد جامعه مالیات بگیرد و طبیعتا مالیات اخذ شده به مانند خراج اخذ شده در زمان پیامبر اسلام و امیر مومنان علیهما السلام , جایگزین پرداخت خمس یا زکات نمی گردد , چنانچه که فقیه بزرگ , آیت الله مکارم شیرازی به روشنی متذکر نکات مورد اشاره شده و در پاسخ سوالی که پرسیده بودند : "  آيا حاكم اسلامى مى‏تواند غير از خمس و زكات واجب، پرداخت وجوه ديگرى مانند ماليات را بر مردم مقرّر سازد؟ پاسخ دادند : در صورتى كه ضرورتى براى جامعه اسلامى پيش آيد و هيچ راهى براى حلّ آن جز ماليات‏هاى جديد نباشد، حكومت اسلامى مى‏تواند به مقدار لازم ماليات وضع كند، و رعايت عدالت دينى در اين امر واجب است. " 📚استفتاءات جديد، ج‏ 2، ص: 190 ❕و ادامه دادند : " ماليات جهت هزينه تأمين امنيّت و حفظ كشور از داخل و خارج است تا مردم، كشور، ناموس و اموالشان در امنيّت كامل باشند و همچنين براى كشيدن جادّه‏ها، ساختن مدارس و بيمارستانها و ساير نيازهاى اجتماع مى‏باشد و همان گونه كه در سابق گفته شد، ماليات را نمى‏توان به جاى خمس محسوب داشت، بلكه مانند سايز هزينه‏هاى كسب و كار است. " 📚استفتاءات جديد، ج‏1، ص: 537 ❕" مسأله مهمّ اين است كه ماليات نوعى هزينه كار اقتصادى است. يعنى كسى كه فعّاليّت اقتصادى دارد، از جادّه‏ها استفاده مى‏كند، از امنيّت بهره مى‏گيرد، از رسانه‏هاى جمعى كمك مى‏گيرد، و از ديگر امكانات بهره‏مند مى‏گردد. اگر اين امكانات نبود، كار اقتصادى ممكن نمى‏شد، يا بهره كمى داشت. بنابراين وظيفه دارد سهمى از هزينه‏هاى كارهاى عمومى دولت، كه در انجام امور اقتصادى او مؤثّر است را بپردازد، و اين يك امر طبيعى است. حال اگر بعد از پرداختن ماليات، چيز اضافه‏اى براى او باقى نماند، خمس به او تعلّق نمى‏گيرد، و اگر اضافه بماند 80 درصد آن مال خود اوست، و 20 درصد ديگر كه خمس است در حال حاضر عمدتاً صرف مسائل فرهنگ اسلامى، و حفظ عقايد و ارزشها مى‏گردد، كه سود آن عائد مردم مى‏شود. چون اگر حوزه‏ها نباشد، نسل آينده از اسلام دور و جدا مى‏گردد. بنابراين، اساساً نبايد قلمرو مالياتها را با وجوه شرعيّه مخلوط كرد. " 📚استفتاءات جديد، ج‏ 3، ص: 115 با حاضرجواب‌باش 👇 ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @PasokhWorld ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛