🌐📝🌐📝🌐
✅پرسش:
آیا حضرت جبرئیل بر حضرت زهرا (سلام الله علیها) هم ظاهر می شدند؟
قسمت اول:
🌺پاسخ:
بله، یکی از نام های حضرت زهرا (سلام الله علیها) محدّثه است. ایشان نه اسم دارند؛ که یکی از آنها محدثه است. طبق احادیث معتبر وصحیحی که از ائمه علیهم السلام رسیده است.(1)
✍️علت محدثه بودن ایشان نزول فرشتگان بر آن حضرت و صحبت با ایشان بود.
🍀چنانچه در زیارت ایشان که شیخ صدوق نقل کرده اند، آمده است: «السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِيمَة»(2)
🌼اماچرا به آنحضرت محدثه گفته می شود؟
«إِسْحَاقُ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ ع مُحَدَّثَةً لِأَنَّ الْمَلَائِكَةَ كَانَتْ تَهْبِطُ مِنَ السَّمَاءِ فَتُنَادِيهَا كَمَا تُنَادِي مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ فَتَقُولُ يَا فَاطِمَةُ اللَّهُ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى نِساءِ الْعالَمِينَ يَا فَاطِمَةُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَ اسْجُدِي وَ ارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ فَتُحَدِّثُهُمْ وَ يُحَدِّثُونَهَا فَقَالَتْ لَهُمْ ذَاتَ لَيْلَةٍ أَ لَيْسَتِ الْمُفَضَّلَةُ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ فَقَالُوا إِنَّ مَرْيَمَ كَانَتْ سَيِّدَةَ نِسَاءِ عَالَمِهَا وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَكِ سَيِّدَةَ نِسَاءِ عَالَمِكِ وَ عَالَمِهَا وَ سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِين»(3)
✍️طبق این حدیث شریف به آنحضرت محدثه گفته می شود، چون فرشتگان بر او نازل می شدند. همانطور که بر حضرت مریم نازل می شدند. و همان عباراتی که در سوره آل عمران است و خطاب به حضرت مریم بکار می بردند. نسبت به ایشان نیز که دال بر عصمت ایشان می باشد بکار می بردند. و در گفتگوها به ایشان عرضه می داشتند: شما بهترین بانوی دو عالم هستید، در حالی که مریم (سلام الله علیها) بهترین بانوی زمان خود بود.
🔹 استفاده از عبارات «تهبط» (نازل می شدند) «فتحدّثم و یحدّثونها» ( با همدیگر صحبت می کردند) که همه فعل مضارع هستند و دلالت بر استمرار می کنند. نشان دهنده این است که این نزول مستمر و طولانی بوده؛ نه اینکه یک بار اتفاق افتاده باشد.
ادامه دارد...
پی نوشت:
1. صدوق علل الشرایع، ج1، ص178،
2. ابن بابويه، محمد بن على، من لا يحضره الفقيه، ، ج2 ؛ ص573
3. ابن بابويه، محمد بن على، علل الشرائع، ج1، ص182
http://eitaa.com/joinchat/3560439879C0e9ded2d08