🌐📝🌐📝🌐
✅پرسش:
دليل گرايش ايرانيان به تشيع چيست؟ آیا یهودیان یمن از جمله ابوموسی اشعری در این پدیده نقش داشتند؟
قسمت اول:
🌺پاسخ:
عواملی فراوانی در گرایش ایرانیان به تشیع وجود دارد مهمترین آنان به شرح ذیل است
یک.📌جریان تشیع که زمان حیات پیامبر بارها و نهایتا در غدیر به رسمیت شناخته شده بود اگر چه در زمان خلفای اولیه تحت فشار بودند ولی با به خلافت رسیدن حکومت امیرالمومنین و بيان امام علي(ع) در موارد متعدد در پاسخ به اعتراضات مبني بر اين كه من هر چه در كتاب خدا نگريستم بين عرب و عجم تفاوتي نديدم (1)و كشيدن خط بطلان بر جريان تبعيض نژادی عاملی بود که باعث شد ایرانی ها به ایشان علاقه وافری پیدا کنند
🍀اولین گامی که حضرت علی علیه السلام در زمان خلافت خودشان بعد از جنگ جمل برای احقاق حق مظلوم برداشتند ماجرای هرمزان ایرانی است، هرمزان که بعد از کشته شدن عمر به دست فرزند عمر یعنی عبیدالله بن عمر کشته شد آنهم به جرم نکرده ، و فقط سوء الظن همکاری با ابولولوء. عبیدالله بن عمر به تهمت همدستی هرمزان با قاتل پدرش ، بی گفتگو و بدون اثبات جرم ، هرمزان را کشت
امام علی (علیه السلام ) به خلیفه بعدی ( عثمان )فرمود : « باید خون مسلمانی را که بدون حکم حاکم کشته شده قصاص کرد گرچه مقتول بیگانه و قاتل فرزندخلیفه باشد (2) . عثمان در بدو امر فتوای علی را پذیرفت لکن چند روز بعد منصرف شد و در خطابه ای که ایراد کرد از قصاص عبیدالله صرف نظر کرد و خونبهای هرمزان را از بیت المال داد
دو. 📌مهاجرت بعضی از قبايل شيعي مذهب ازجمله اشعریون به قم، و قبایل دیگر شیعه به اصفهان و ساير مناطق ایران (3)
سه.📌 پناه آوردن بسياري از امامزادگان به ايران که از ظلم خلفا فرار می کردند و تشكيل برخي حكومت هاي شيعي مذهب همچون علويان طبرستان و آل بويه.
این عوامل و عوامل دیگرزمينه آشنايي بسياري از ايرانيان با اهل بيت را فراهم آورد و باعث گرايش آنان، به اهل بيت گرديد و به تدريج زمينه را براي شيعه شدن ايران فراهم ساختحتی شکوفایی علمي جهان اسلام نيز بدون شك مديون مكتب علمي اهل بيت(ع) است كه در سايه آن ساير مراكز علمي در زمان بني عباس رونق گرفت.
ادامه دارد..
پی نوشت:
1.محمودي، محمد باقر؛ نهج السعادة في مستدرك نهج البلاغه، بيروت، مؤسسة الأعلمي، 1397 ق، ج 1، ص 189
2. تاريخنامه طبرى،ج3،ص:576
3.قمي، حسن بن محمد؛ تاريخ قم، ترجمه حسن بن علي قمي، تصحيح سيد جلال الدين طهراني، تهران، طوس، 1361، چ دوم، ص 264.
http://eitaa.com/joinchat/3560439879C0e9ded2d08