📌متن شبهه👇
#3465
مکه و حاجی شدن
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
چرا محمد حج را واجب کرد؟چرا باید رفتن به خانه خدا فقط برای ثروتمندان مقدور باشد؟ مگر فقرائی که قدرت مالیشان اجازه نمیدهد که به مکه بروند، بنده او نیستند؟
آیا تهیدستان، ارزش مهمان بودن در خانه خدا را ندارند؟
آیا این خود یک تبعیض طبقاتی نیست؟
چرا خدا بجای مکه، تمام مساجد را خانه کعبه اعلام نکرد؟ و اگر مساجد نیز خانه خدا هستند، پس چرا رفتن به مکه واجب شد و چرا فقط مکه رفته ها لقب حاجی را بدست آورده و به آن میبالند؟
آیا حاجی، بمعنی این نیست که پول مکه رفتنت را از هموطنانت که ترا دوست دارند، میگیری و به اعرابی که از تو نفرت دارند و خونت را حلال میدانند تقدیم میکنی؟
زمانیکه در سال دهم هجری، مسلمانان مکه را فتح کردند، محمد فرمان داد که بتهای مکه را شکسته و از بین ببرند. مردم مکه بخصوص اقوام نزدیک محمد که کلیددار مکه بودند، به او اعتراض کرده و گفتند که بتهای مکه، منبع اصلی در آمد آنان است، چون مردم عرب، برای زیارت این بتها به مکه میآیند و مشتریان خوبی برای کاروانسراها و بازارهای آنان بوده و اقتصاد مکه و درآمد مردم مکه، وابستگی شدیدی به این مسافرین و زائرین دارد و با از بین رفتن این بتها، مکه و مردم آن به هیچ وجه نمی توانند از نظر اقتصادی و مالی، خود را تامین کنند و همه محکوم به فنا خواهند بود.
به همین سبب، چیزی نگذشت که محمد زیارت مکه را جزو واجبات دینی گردانید تا مکیان از وی راضی باشند.
زیارت مکه، هیچ ارزش دینی ندارد و فقط فرمانی بود که شهر مکه را از نابودی نجات داد.
کسانیکه باور دارند کعبه، خانه خداست، بهتر است با خود فکر کنند که خدائیکه جهان و کهکشان ها را آفرید، چه احتیاجی به داشتن خانه در آن صحرای خشک و بی آب و علف دارد؟
هموطن،
موثر ترین رسانه گروهی برای مبارزه با این خرافات، همین دستگاهی است که تو در دست داری و نوشته های مرا میخوانی
این پیام را همگانی کن
📌 *پاسخ به شبهه
1️⃣ برای فهم حقیقت، نباید با پیش فرض و پیش داوری به سمت وقایع رفت زیرا نتیجه آن، دستیابی به فهم غلط و غیر صحیح خواهد شد. دقیقا مانند متن فوق، که نویسنده قبل از آنکه اسلام و قوانین آن را بفهمد، دشمنی اش را آغاز کرده و با این پیش داوری به سمت فهم اسلام رفته است.
2️⃣ یک قاعده عقلی وجود دارد که بر همه احکام اسلامی حاکم است. آن قاعده این است: خدا یا هر کسی که بر دیگران حکومت دارد، نباید پیروان خود را به چیزی دستور دهد که از توان آنها خارج است.
👈 اگر کسی معلول است و توان جنگیدن ندارد؛ خدا نباید جنگ و جهاد را بر او واجب کند.
👈 اگر کسی فقیر است یا گاو و گوسفند او به حد نصاب زکات نمی رسد، خدا نباید خمس و زکات را بر او واجب کند.
👈 اگر کسی پا ندارد، خدا نباید نماز ایستاده را بر او واجب کند.
🔆 لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا(بقره/286)👈 خدا هیچ کس را تکلیف نکند مگر به قدر توانایی او.
⁉️ کدام عاقلی عمل مطابق این حکم عقلی را مصداق تبعیض می داند؟⁉️
➕ آیا واجب نبودن جهاد برای معلولین، تبعیض بین افراد سالم و معلول است؟
➕ آیا واجب معاف بودن فقرا از پرداخت خمس و زکات، تبعیض بین ثروتمندان و فقیران است؟
👈 این موارد نه تنها مصداق تبعیض نیست، بلکه مصداق عدالت است.
✳️ در مسئله حج نیز همین حکم عقلی وجود دارد. کسی که از لحاظ مالی یا جسمی یا امنیت راه ها، نمی تواند به حج برود، حج بر او واجب نیست. این دستور عین عدالت است نه تبعیض.
3️⃣ شاید کسی بگوید که در اینصورت، ثروتمندان در آخرت هم از فقرا مقام بالاتری دارند زیرا با پول خود توانسته اند به حج بروند و ثواب کسب کنند⁉️
🔹 در پاسخ می گوییم؛ راه کسب ثواب و سعادت، محدود به این اعمال نیست.
👈 بر اساس آموزه های دینی، حتی نیّت و شوق باطنی انجام کارهای خیر، سبب می شود انسان از ثواب آن عمل بهره ببرد هر چند قادر به انجام آن عمل نباشد.
👈 صبر فقیران بر مشکلات زندگی خود ثواب ویژه ای دارد که در آخرت مقام آنها را بسیار بالا می برد.
👈 اعمال جایگزین ساده ای وجود دارد که می تواند ثواب اعمال پر هزینه را در کارنامه انسان ثبت کند.
➕ برای نمونه، سلام به امام حسین ع از راه دور ثواب یک حج و عمره دارد.
در روایت معتبری از امام صادق علیه السلام نقل شده که به یکی از اصحاب خود فرمودند:
بر روی پشت بام خانه ات برو، پس توجهی به جانب راست و بعد به جانب چپ بنما سپس سرت را بلند کن و بسوی آسمان توجه کن، سپس رو کن بسمت قبر امام حسین علیه السلام و بگو "السلام علیک یا اباعبدلله السلام علیک و رحمة الله و برکاته" که برایت بدین خاطر یک زیارت نوشته می شود، این زیارت یک حج و یک عمره است.
📚وسائل الشیعة ج 14 ص 493.
✅ بنابراین، هر کسی در هر موقعیتی چه فقیر باشد چه ثروتمند با انجام اعمال و تکالیفی که برایش مقدور است