بسم الله الرحمن الرحیم وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ ( آیه ۳۴ سوره مبارکه فصلت ) ترجمه مفهومی ؛ و نه نیکی و نه بدی ، در کفه ترازوی الهی ، هیچکدام یکسان نیستند پس جواب بدی را به بهترین شکل با خوبی و نیکوکاری ، پاسخ بده که ناگهان می بینی کسی که بین تو و او ، دشمنی و عداوت بود ، گویا که او حامی و پشتیبان گرم و طرفدار توست . تفسیر و مفاهیم : محبت و احسان به دیگران ، دوست و دشمن نمی شناسند زیرا از واژه احسان در باب افعال ثلاثی مزید استفاده شده نه حسن از باب ثلاثی مجرد چون حسن و خوبی در مقابل نیکی هست اما احسان به صورت مطلق و حکم عموم شامل محبت و نیکی به تمام افراد بشر و مصداق رحمت للعالمین هست و اینکه در مقابل آدم های خوب بودن ، خوب باشیم که هنر نیست بلکه شرط ایمان ، خوبی در مقابل بدی است همانطور که امانت دار دوستان شدن هنر نیست بلکه شرط ایمان محمدی همان مکتب ادای امانت دشمنان را شامل می شود . در نتیجه چرتکه نیندازیم و و نیکی را به چشم معامله و تجارت پایاپای نگاه نکنیم که بگیم چقدر نیکی کردند تا نیکی کنیم فلذا نیک اندیش و نیک کردار و نیک گفتار باشیم در مقابل کسانی که کفه ی ترازوی بدی آنها ، سنگین تر از کفه ی ترازوی نیکی هایشان هست . البته در مکتب شارع مقدس ، جای حیا و تارف و رو در وایسی به مصداق ان الله لایستحیی ، نیست و ما هم بی تارف به سبک پیروی از این صفت کمال الهی و به مصداق لایخافون لومه لائم ، بی پرده می گوییم طبق ادامه آیه شریفه مذکور؛ جز افراد بسیار صبور و صاحب همت های بلند ، لیاقت و استحقاق رسیدن به این درجات واقعی ایمان را ندارند .