🔷 در تفکیک جهتگیری «نقش اجتماعی» در جامعهی بورژوایی و جامعهی هجری، دو مفهوم «مشغولیت» و «مسئولیت» موضوعیت پیدا میکنند. در جامعهی بورژوایی افراد شاغل هستند و مشغولیت دارند اما در جامعهی هجری افراد سائل هستند و مسئولیت دارند.
🔹در جامعه بورژوایی فردِ شاغل تخصصی دارد که بر اساس آن عمل میکند و مسألهی او را متغیر نفع و ضرر تعریف میکند. در این چهارچوب، مرکانتیلیسم اصالت دارد.
🔹اما در جامعه فطری افراد تعهد دارند و خود را مسئول میدانند؛ ممکن است شغل یک فرد نظامی نباشد اما وقتی کشور درگیر جنگ میشود مسئلهی او دفاع از کشور میشود. وقتی یک فرد تعهد داشته باشد تخصص او تابع تعهدش قرار میگیرد و مشغولیت او در راستای مسئولیتش خواهد بود؛ ممکن است در جنگیدن یا سازندگی تخصص نداشته باشد اما تعهد او باعث میشود که به سمت فراگیری این تخصصها برود؛ نه برای نفع شخصی، بلکه بر اساس وظیفه و آرمان ایمانی خود.
🔸ساماندهی افراد مسئول منتج به شکلگیری «نهاد» میشود اما ساماندهی شاغلین به شکلگیری «سازمان» معطوف خواهد بود.
🔸مطالعه کتاب «رسم جهاد» کمک میکند تا با تجربههای کار جمعی در جهاد سازندگی و افول این نهاد و تبدیل شدن آن به سازمان آشنا شوید، لذا مطالعه این کتاب برای اندیشهجویان دانش استراتژی ضروری است.
⬅️ برای این منظور، ابتدا جلسه 195 کلبه کرامت را مطالعه کنید:
▶️
http://kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/162
📖 سپس کتاب رسم جهاد را مطالعه فرمایید.
📚 انتشارات اندیشکده یقین
📲
@entesharat_andishkadeh