نشست علمی_تخصصی 《جلوه هایی از منزلت قرآنی حضرت زهرا سلام الله علیها》 روز گذشته ۵ دی ۱۴۰۰ از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل، با ارائه دکتر محسن دیمه کار گراب، دانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد مقدس برگزار شد.
در این نشست، جناب دکتر دیمه کار گراب بیان کردند: سخن گفتن پیرامون اهل بیت ( علیهم السّلام ) بسیار سخت و دشوار است. چرا؟ زیرا باید در مورد افرادی حرف بزنیم که هیچگاه سعه ی وجودی اینها را درک نخواهیم کرد. علم آنها را متوجه نخواهيم شد. میزان عقلانیت، میزان علم و عقلانیت والا، علم والا، ایمان والا و درجات تقوایی و ایمانی والای آنها را، شخصی غیر از خداوند و جز رسول اکرم ( صلّی اللهعلیه وآله وسلّم ) درک نخواهند کرد.
ما هرچقدر سعی بکنیم، این امکان را نداریم که کُنه معرفت اهل بیت (علیهمالسّلام) را بدست بیاوریم. کار، کار خداوند و رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) است. مقام اهل بیت ( علیهمالسّلام ) بالاتر از مقام انبیای الهی است. در آیه ۱۲۴ سوره بقره و نیز آیات دیگر، ثابت میکند که مقام امامت، مقامی برتر از مقام نبوّت است. در روایات ذکر شده است که: زهرا ( سلام الله علیها ) حجت خدا بر اهل بیت (علیهم السّلام) هستند. به صراحت، این روایت می رساند که مقام حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) والاتر از مقام اولاد معصومین (علیهم السّلام ) است. هرگاه در آیات قرآن، فضیلتی، علمی، شأنیت ایمانی، ایثار، تقوا، صحنه ی جهاد، صحنه بینظیر ایمانی و تقوایی دیدید، ناظر به شأنیت والای امیرالمؤمنین ( علیه السّلام )، در عین حال آیه ی شریفه که شأنیت والای امیرالمؤمنین ( علیه السّلام ) را برای ما رقم میزند، خود به خود به نوعی جایگاه حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) هم نشان میدهد.
دکتر دیمه کار در ادامه بيان کردند:《لَیلَةُ القَدرِ خَیر مِن اَلفِ شَهر》، عظمت شب قدر را خدا میداند. این روایت را فرات نقل کرده است که مطلب زیبایی را میرساند : همینطور که شب قدر برای ما مجهول است، همان قدر شأنیت والای حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) هم برای ما مجهول است و ما به آن علم نداریم.
این شخصیت را خدا باید توصیف کند و این هست که سراغ قرآن میرویم.
بهترین فردی که میتواند ایشان را توصیف کند، خود خداوند است.
ایشان ادامه دادند: در آیه ی مباهله که ماجرایش خیلی مفصّل است آنجا تعبیر شده که ( وَ نِساءَنَا وَ نِساءَکُم )، این آیه شریفه نشان میدهد که پیامبراکرم ( صلوات الله علیه ) هرچه در امّت گشتند، از حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) بهتر و عالی تر پیدا نکردند. و این سببی بر سیّده نساء عالمین است، این فضیلت قرآنی حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) است و آیه مباهله نیز، نشان میدهد که حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) سیده ی نساء عالمین است چون پیغمبر ( صلّی اللهعلیه وآله وسلّم ) اگر کسی بهتر سراغ داشتند آن را اینجا می آوردند. حضرت زهرا ( سلام الله علیها )سیده نساء العالمین بودنش اطلاق دارد، کلّ عالم است، چه دنیا و چه آخرت. وَنِسَاءَنَا وَ نِساءَکُم، سند الهی بر استجابت دعا برای حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) و مستجاب الدعوه بودن ایشون است و آیه ی تطهیر هم، سند عصمت حضرت صدّیقه طاهره ( سلام الله علیها ) است. بین اسناد اختصاصیِ حضرت امیر و حضرت زهرا و حَسَنین ( علیهم السّلام ) و اهل بیتی که بعدا مشمول این آیه ی شریفه میشوند.
🆔
@quran_amol