✍ ارزش تاريخ به حضور شخصیت «امام معصوم» در آن است نه يک فرد عادی، وَلو اينكه به هر مرتبه از مراتب علم و تقوی رسيده باشد. به عبارت ديگر: اين «امام معصوم» است كه به حادثه عاشوراء عزّت و شرف و اعتبار می‌بخشد، نه اينكه عاشوراء برای امام عليه السّلام شرف و عزّت و آبرو آورده است و اگر در اين حادثه عُظمی، هر فرد ديگری با هر هويّت و شخصيّتی، زمام امور را به دست می‌گرفت، ديگر عاشوراء ، عاشوراء نبود؛ بلکه حادثه‌ای بود همچون ساير حوادث بی شمار تاريخ كه در آن به عدّه‌ای ظلم و ستم شده است. ✅ لذا در هيچ عصری هيچ واقعه‌ای را نباید به واقعه عاشوراء نمود و تعابيری كه حاكی از وحدت و مشابهت بين اين وقايع با واقعه عاشوراء‌ بوجود می آورد، نبايد بكار بست و جایگاه رفیع حضرات معصومين عَلَیهِم السَّلام را نبايد تنزّل داد. ❤️ عليه السّلام «قلب عالم امكان» و «سرّ حقيقت تنزّل فيض پروردگار» در عَوالِم مادون ذات حقّ است. مشيّت و تقدير اراده إلهی توسّط امامِ منتصب از جانب خداوند، در جميع عَوالم ساری و جاری است؛ در آنجا كه اراده حقّ بر تعلّق گيرد قيام می‌كند ولو اينكه یک نفر همراه و همگام با او نباشد، و در آنجا كه اراده حقّ بر تعلّق پذيرد ، از خود اظهار سليقه و رويّه نمی كند، گرچه تمامی خلائق پشت سر او در حال إنقياد و اطاعت باشند. «امام» از خود گذشته و به حقّ پيوسته است و فكری خارج از اراده إلهی در ذهن ایشان خطور نمی‌كند. فعل امام، است و بر فعل حقّ ايراد و اعتراض جایی ندارد. 👌 صلح حضرت امام حسن مجتبی عَلیهِ السَّلام به همان اندازه مورد رضایت و است كه قيام سيّد الشّهداء‌ عَلیهِ السَّلام می باشد، بدون یک ذرّه اختلاف و تفاوت. و از اين جا به اين حديث شريف پیامبر اکرم صَلّی‌اللّه‌ُ عَلَیهِ وَ ‌آلِهِ وَ سَلّم پی می بريم كه فرمودند: 🌹ألحَسَنُ وَ الحُسَينُ إمامانِ قاما أوْ قَعَدا وَ سَيِّدَیِ شَبابِ أهلِ الجَنَّةِ🌹 ☘ حسن و حسين (عَلَيهِمَا السَّلام) امام هستند؛ چه قيام كنند و چه بنشينند (دست از قيام بكشند). آنان سرور جوانان اهل بهشت هستند. ☘ 📚 بحار الأنوار، ج 43، ص 291 / عِلَلُ الشّرايع، ج 1، ص 211 / ألمَناقِب، ج 3، ص 394 🥀🥀🥀🥀🥀 🏴قرآن ناطق🏴 @quran_nategh_14