❇️ 💠‏وَ لا تَقْرَبُوا مالَ الْيَتِيمِ إِلاَّ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّی يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَ أَوْفُوا الْكَيْلَ وَ الْمِيزانَ بِالْقِسْطِ لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبی‌ وَ بِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (۱۵۲/انعام) 🌱‏به مال يتيم نزديك نشويد (و در آن تصرّفی نكنيد) مگر به نيكوترين (طريقه‌ای كه به صلاح او باشد) تا به حد بلوغ و رشد خود برسد. (در داد و ستدها) پيمانه و ترازو را با عدالت تمام دهيد. ما هيچ‌كس را جز به اندازه‌ی‌ توانش تكليف نمی‌كنيم. و هرگاه سخن می‌گوييد (چه در قضاوت و چه در شهادت) عدالت را رعايت كنيد، هر چند (به زيان) خويشاوندتان باشد و به عهد و پيمان خدا وفا كنيد. اينها اموری است كه خداوند، شمارا به آن سفارش كرده است، باشد كه ياد كنيد و پند بگيريد. 🔷✨‏خداوند، كارهای خود را به نحو احسن انجام می‌دهد: «أَحْسَنُ الْخالِقِينَ»، «أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ»، «نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ»و ...، از ما هم خواسته كه كارهايمان به نحو احسن باشد، «لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»چه در تصرّفات و فعاليّت‌های اقتصادی، «إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ»، چه در گفتگو با مخالفان، «جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ»، چه در پذيرش سخنان ديگران، «يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»و چه بدی‌های مردم را با بهترين نحو جواب دادن، «ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ»كه در تمام اين موارد، كلمه‌ی «احسن» به كار رفته است. ‏قوم حضرت شعيب، به خاطر كم فروشی گرفتار عذاب شدند. در قرآن نيز سه بار از كم‌فروشی نهی شده است. ‏🔹چون يتيم مدافعی ندارد و اموالش لغزشگاه است مواظب باشيم. «لا تَقْرَبُوا» ‏🔹برای حفظ حقوق ايتام بايد بهترين طريقه‌ی بهره‌گيری از اموال و دارايی او انتخاب شود. «بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ». جز كسانی كه اهليّت اقتصادی و تقوای كافی دارند، نبايد ديگران به مال يتيم نزديك شوند. لا تَقْرَبُوا ... إِلَّا 🔹وقتی ايتام به رشد و تجربه‌ی كافی رسيدند، سلطه‌ی خود را از آنان برداريد. ‏«حَتَّی يَبْلُغَ أَشُدَّهُ» ‏🔹نظام اقتصادی جامعه‌ی اسلامی بايد بر اساس قسط باشد. «بِالْقِسْطِ» 🔹اگر اجرای عدالت در حدّ اعلی ممكن نيست، لااقلّ در حدّ توان و امكان مراعات كنيد. «لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها» ‏🔹هيچ‌يك از دستورات و اوامر و نواهی الهی، فوق طاقت انسان نيست. «لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها» ‏🔹بدون قدرت، تكليفی نيست. «لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها» ‏🔹عدالت، هم در رفتار و هم در گفتار، يك اصل است. أَوْفُوا الْكَيْلَ‌ ... وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا (در گواهی‌ها، وصيّت‌ها، قضاوت‌ها، صدور حكم‌ها، انتقادها و ستايش‌ها، عدالت را مراعات كنيم.) ‏🔹به پيمان‌های الهی (كه شامل فرمان‌های عقل و وحی و وجدان وفطرت می‌شود) وفادار باشيم. ( «عهد اللَّه» هم شامل پيمانی است كه خدا با انسان دارد و هم پيمانی كه انسان با خدا می‌بندد) «بِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا» ‏🔹رابطه‌ی خويشاوندی را بر ضابطه‌ی حقّ و عدل، ترجيح ندهيم. «فَاعْدِلُوا وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبی‌» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan