بررسی آثار چهلودومین #جشنواره_فیلم_فجر
✍🏻
مردار بود هر آنکه او را نکشند؛ از شب اسارت تا صبح اعدام
👤 اقما
💢 از لحظهای که فیلم شروع شد تا زمانی که اسم
#طیب_حاج_رضایی را شنیدم، سه بار بلیتم را چک کردم تا مطمئن شوم در سالن درستی نشستهام. فیلم «صبح اعدام» از تاریخ آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم شروع میکند و پس از تشریح وقایع سیاسی ایران در آن دوره، مخاطب را به قصه اصلی میرساند. این فیلم روایتی از دو ساعت پایانی زندگی طیب حاج رضایی و رفیق دیرینهاش،
#حاج_اسماعیل_رضایی است و در این روایت از دو نفر کمک میگیرد؛ خبرنگار روزنامه
#کیهان و کلیددار صندوق حاج اسماعیل رضایی.
📌 شاید آشنایی مخاطب با طیب حاج رضایی و ناآشنایی وی با نام حاج اسماعیل، فیلمساز را بر آن داشته تا به جای طیب، دیالوگها و نقش بیشتری را به حاج اسماعیل اختصاص دهد. در همان سکانسهای ابتدایی، متوجه پرداخت بهتر شخصیت اسماعیل نسبتبه طیب میشویم و شاید بتوان بهترین بازی فیلم
#صبح_اعدام را هم متعلق به ارسطو خوشرزم در نقش اسماعیل دانست.
💢 با همه این تفاسیر، فیلم صبح اعدام پا از عرصه روایت فراتر نمیگذارد و «درام نمیسازد». این فیلم با تصاویر سیاهوسفید و صدای یکنواخت گوینده، از ابتدا مخاطب را با این واقعیت روبهرو میکند که قرار است یک شِبه مستند ببیند، نه اثر داستانی.
📝
متن کامل یادداشت:
🌐
B2n.ir/q50897
📽
راهنوشت، راه عبور از سینمای سانسور🔻
🆔
@rah_nevesht_ir