❁ـ﷽ـ❁
2⃣1⃣ حد و مرز پذیرش و ردِ بیعت
💢 پس از بیعت
«و لا یستانف فیها الخیار» دیگر شما اختیار ندارید. در اینجا جبر و اختیار به هم آمیخته شده است. وقتی هنوز بیعت نکردی میتوانی بیعت نکنی. همانطور که ۴-۵ نفر از اصحاب رسولالله (ص) با امیرالمؤمنین (ع) بیعت نکردند و حضرت نیز آنها را رها کرد.
ایشان اصرار و الزامی به بیعت صددرصدی صحابه نداشتند؛ همین که
غالب صحابه بیعت کردند، کار تمام شد.
💠 حضرت فرمودند تا
قبل از بیعت با من اختیار وجود دارد اما پس از اینکه حکومت بر من مستقر شد، دیگر اختیاری نیست. چراکه حکومت با
مقبولیت مردمی مستقر شده است، اگرچه پذیرش صددرصدی وجود نداشته باشد، اما مقبولیت
با تعریف عرفی خود شکل گرفته است.
⚠️«و لا یستانف فیها الخیار» و پس از آن، دیگر اختیاری نیست.
«الخارج منها طاعن» هر کس از آن، سر باز زند حق را انکار کرده است
«و المروی فیها مداهن» و هرکس در پذیرفتن آن درنگ کند، منافق است.
👈 حضرت این را به
معاویه، که در مدینه حضور نداشت، فرمودند. پس از استقرار حکومت، دیگر اختیاری
برای غیرحضار نیست و همگی باید تمکین کنند.
📌همانطور که
سال ۱۳۵۸ با رأی مردم به جمهوری اسلامی، شکل حکومت انتخاب شد. در آن سال
۹۸/۸ درصد مردم به جمهوری اسلامی رأی دادند و به تعبیری با امام خمینی ره بیعت کردند و پس از آن حاکمیت حضرت امام شکل گرفت. در واقع
رأی مستقیم مردم به شکل حکومت بود.
👈 ادامه در پیام بعدی.....🔻🔻
👤 حجةالاسلام سبحانیصدر
گزیدهای از جلسه ۲۱۹
۸ تیرماه ۱۴۰۱
#گزیده_جلسات_راه_بیداری
#ما_برای_ظهور_آماده_می_شویم🌹
🔆🔅🔆🔅
راه بیداری 🔅🔆 🔅🔆
با ما همراه شوید🔻
بله:
ble.im/join/YjIzYzU0N2
سروش:
sapp.ir/rahe_bidari
ایتا:
eitaa.com/rahe_bidari
👈اینستاگرام/ پیج جدید/ لطفاً حمایت کنید🔻: instagram.com/rahe_bidari2
واتساپ:
chat.whatsapp.com/I81grj1mkJi3I5Y8q61YOT