════ 🍃📖 💕════
*تدبر در قرآن*
════💕 📖🍃 ════
💠هُوَ الَّذِي أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مِنْ دِيارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ما ظَنَنْتُمْ أَنْ يَخْرُجُوا وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا وَ قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَ أَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يا أُولِي الْأَبْصارِ
*اوست آن كه كسانى از اهل كتاب را كه كفر ورزيدند براى اولين بار از خانههايشان بيرون راند، با آنكه شما گمان نداشتيد كه آنان (با داشتن آن همه قدرت، به آسانى) بيرون روند و خودشان گمان مىكردند كه قلعهها و حصارهايشان آنان را از قهر خدا مانع خواهد شد، امّا قهر خدا از جايى كه گمان نمىكردند بر آنان وارد شد و در دلهايشان ترس و وحشت افكند (به گونهاى كه) خانههاى خود را با دست خويش و با دست مؤمنان خراب مىكردند، پس اى صاحبان بصيرت عبرت بگيريد.*
سوره مبارکه حشر، آیه ۲
🌸 *نکته ها*🌸
كلمه «حشر» به معناى جمع كردن و بيرون راندن از محل سكونت است.
«فَاعْتَبِرُوا» از واژه «عبر» به معناى عبور كردن از ظاهر و رسيدن به باطن است. كلمه «عبارت» به معناى عبور از لفظ و رسيدن به معناست و «تعبير خواب»، عبور از ظاهر رؤيا به باطن آن است.
سه قبيله از يهوديان به نامهاى بنىنضير، بنىقريظه و بنىقينقاع به مدينه هجرت كرده و در آن جا ساكن شدند و با پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله پيمان عدم تعرض بستند، امّا بعد از جنگ احُد گروهى از آنان با مشركان مكّه همراه شد و عليه مسلمانان توطئه كردند، پيامبر آگاه گرديد و با آنان برخورد كرد. يكى از بزرگان آنان به نام كعب بن اشرف كشته و ميان يهوديان تزلزل ايجاد شد و به قلعهاى پناهنده شدند. مسلمانان با دستور پيامبر قلعه را محاصره كردند. بعد از چند روز محاصره و جنگ، يهوديان پذيرفتند كه از مدينه خارج شوند. آنها هنگام رفتن آن مقدار از اموالشان را كه توانستند را با خود بردند و آن مقدار كه نتوانستند مانند خانههاى خود را تخريب نمودند تا سالم به دست مسلمانان نيفتد.
در قرآن، بارها ترس در دل دشمن، به عنوان يكى از امدادهاى الهى شمرده شده است، ازجمله:
«قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ»،
«سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ»
«سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ»
آرى، ترس سبب فرار دشمن و پيروزى مسلمانان بدون خونريزى مىشود.
در حديث مىخوانيم: سه لشكر براى يارى حضرت مهدى عليه السلام مىآيند، لشكرى از فرشتگان، لشكرى از مؤمنان و ايجاد رعب و وحشت در دل دشمنان.
انديشه كردن و عبرت گرفتن يك عبادت است، چنانكه در روايات مىخوانيم: «كان اكثر عبادة ابى ذر التفكر و الاعتبار»، بيشترين عبادتِ ابوذر، انديشيدن و عبرت آموختن بود.
نه مِهر الهى در انحصار محاسبات ما است،
♡«يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ»
و نه قهر او.
♡«فَأَتاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا»
خداوند در دلها تصرّف مىكند.
گاهى آرامش نازل مىكند:
♡«أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ»
و گاهى ترس مىافكند.
♡«قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ»
🌸 *پیام ها*🌸
۱- *قهر خداوند نسبت به يهوديان پيمانشكن كافر، حكيمانه است.*
♡«الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ هُوَ الَّذِي أَخْرَجَ»
۲- *نشانه عزّت خداوند، تار و مار شدن يهوديان پيمان شكن و توطئهگر است.*
♡«الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ هُوَ الَّذِي أَخْرَجَ»
۳- *تمام پيروزىها را از او بدانيم.*
♡هُوَ الَّذِي أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا ...
۴- *حساب توطئهگران اهل كتاب از حساب بقيه آنان جداست.*
♡«الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ»
۵- *تبعيد از وطن، يكى از مجارات الهى است.*
♡هُوَ الَّذِي أَخْرَجَ ... مِنْ دِيارِهِمْ
۶- *قدرت هيچكس و گروهى را پايدار ندانيد.*
♡«ما ظَنَنْتُمْ أَنْ يَخْرُجُوا»
۷- *كيفر كسىكه از تعهّدات و پيمانهاى اجتماعى خارج مىشود، آن است كه از وطن خارج شود.*
♡أَنْ يَخْرُجُوا ...
۸- *محاسبات و تجهزات كفّار در برابر اراده الهى، ناكارآمد و بىفايده است.*
♡«ظَنُّوا أَنَّهُمْ مانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ»
۹- *در جنگ و جهاد با كفار، تمام محاسبات نبايد بر اساس تجهيزات و امكانات مادى باشد.*
♡«فَأَتاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا»
۱۰- *تخريب ساختمانهاى دشمن، در مواردى جايز است.*
♡«يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَ أَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ»
۱۱- *آنجا كه اراده خدا باشد، دوست و دشمن دست به يك كار مىزنند.*
♡«يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَ أَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ»
۱۳- *خداوند هم سبب ساز است و هم سبب سوز، ترس را سبب قرار مىدهد و دژها را از سببيّت مىاندازد.*
ادامه در پیام بعدی ...