💢پايان تاريخ، واپسين انسان و عدالت ولايى مهدوى(قسمت پایانی)
🔰عدالت ولايى مهدوى
🔹به سخن حكماى معنوى در عالم تكوين به «اسم عدل» كه مظهر جميع اسما و صفات حق است، «حقيقت محمدى(صلى الله عليه وآله)» است. او قلب اقطاب عالم كون و وجود و برزخ جامع و انسان كاملى است كه نسبتش با حق و خلق و باطن و ظاهر در حدّ كمال است. همه چيز با آن قطب اعظم به اعتدال و صلح و آشتى مى گرايد و جميع مظاهر، مربوبِ اين حقيقت ازلى و ابدى است و شأن او «اقامه عدل» در جميع مراتب است. از اين جا حقيقت محمدى دايره اى است كه نقاط متكثر را در حدود خويش جمع مى كند تا هر يك شئون خود را به اقتضاى باطن ظاهر سازند.
🔹اما با آغاز عصر غيبت، اسم عدل از ديده پنهان مى شود. ولى جهان همواره نيازمند عدالت است. همين بى عدالتى است كه چون هاويه در عصر انحطاط غلبه مى كند. همين بى عدالتى است كه ظهور مظهر پايانى عدل ولايى يعنى بقية اللّه را در مقام آشكاركننده حقيقت نبوى و ولايى آشكار مى نمايد.
🔹حقيقت آن است كه هويت فرهنگى شيعه كه اصل وجود ماست همان وجود مقدس بقية اللّه است، كه در «دوران ولايت» پس از «دوران نبوت» تعيين كننده تاريخ و هويت فرهنگى شيعه بوده است. على رغم فاصله گرفتن بسيارى از مسلمانان در متن دين و امر قدسى ولايت، تنها شيعه به مثابه آخرين يادگارِ نسبت ولايى انسان با خداوند است.
🔹البته حقيقت هويت ولايى اسير روح زمانه و ظواهر تاريخ نمى شود، و دائما در اذهان و افهام مردمان شيعه مؤثر است. انقلاب اسلامى نيز در عصر مدرنيسم يكى از اين تظاهرات تاريخى بقية اللّه در ظاهر عالم است. اين ظهورات تاريخى همان عهد دينى است كه در هر دوره اى بايد تجديد شود، و چونان نزول وحى و بعثت انبيا در ادوار مختلف نبوى نمود يابد، و در عصر ولايت با نهضت هاى فرهنگى اسلامى قرين شود.
#آدینه_های_امید
👈پست های مرتبط
https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21146
https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21199
https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21305
https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21343
https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21384
https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21430
https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21483
https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21578
🔅🔅🔅
🎆 صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom