28 🔅🔅🔅 💢مثَل 1 (إِنَّ اللَّهَ لاَیَسْتَحْیِی اءَن یَضْرِبَ مَثَلاً مَّا(23) بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَاءَمَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ فَیَعْلَمُونَ اءَنَّهُ ا لْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَاءَمَّا الَّذِینَ کَفَرُواْ فَیَقُولُونَ مَاذَ آ اءَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلاًیُضِلُّبِهِی کَثِیرًا وَیَهْدِی بِهِی کَثِیرًا وَمَا یُضِلُّ بِهِی إِلا ا لْفَسِقِینَ) . (24بقره) ((خداوند از این که (به موجودات ظاهراً کوچکی مانند) پشه و حتی کمتر از آن ، مثال بزند ، شرم نمی کند . (در این میان ) آنان که ایمان آورده اند ، می دانند حقیقتی است از طرف پروردگارشان ، و امّا آنها که راه کفر را پیموده اند ، (این موضوع را بهانه کرده ، ) می گویند : منظور خداوند از این مثل چه بوده است ؟ ! (آری ، ) خدا جمع زیادی را با آن گمراه و گروه بسیاری را هدایت می کند ، ولی تنها فاسقان را با آن گمراه می سازد ! )) . ⏹جمعی از مفسّران از ((ابن عباس )) درباره شاءن نزول آیه فوق چنین نقل کرده اند : هنگامی که خداوند در آیات گذشته پیرامون اوصاف منافقین ، دو مثال (آتش و باران ) را بیان کرد ، منافقین گفتند : خداوند برتر و بالاتر از این است که چنین مثالهایی بزند ، و به این طریق در ((وحی )) بودن قرآن اظهار تردید کردند . در این موقع ، آیه بالا نازل شد و به آنها پاسخ داد . 📚در ابیات ریبایی در باره آیه فوق آمده است زد به لا یَسْتَحْیی آن شاه اجل بر بعوضه اهل دنیا را مثل پس به مافوقش که آن بال بقّ است نیست ممنوع آن مثالی کز حقّ است کافران گویند زان مقصود چیست غیر دنیا و اهل آن مقصود نیست یعنی این دنیا کم از بال بقّ است نزد حقّ وان کس که او اهل حقّ است هست مغبون آن که او بربال بقّ قانع آمد شد حسود اهل حقّ گمرهان را زان فزاید اشتباه یافت زان اهل هدایت انتباه زان یضِلُّ گفت سلطان نصیر بهر قومی هم به یَهْدی کثیر زان نشد گمره کس اِلاّ فاسقون که بود آن قلب دونشان واژگون فاسق از دنیا نگیرد جز وبال هم فزایدشان ز قرآن بر ضلال سرکش از رحمان و با شیطان خوشند وَز دَمِ شیطانی اندر آتشند شد صفات نفسشان غالب به قلب گشتشان نور قبول از قلب سلب بعدشان بر بعد ، از قرآن فزود منظلم تر شد دل ظلمت نمود 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom