#ذوالحجه_الحرام
#خطبه_مفاخره
#انا_ابنة_سید_العالم
✨إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَر
همانا ما به تو کوثر عطا نمودیم
(سوره کوثر آیه ۱)
ا┅═✧❁ ⚜️ ❁✧═┅ا
🕋قال مولانا أميرالمؤمنين علي (علیه السلام):
▫️أنَا الْمُتَصَدَّقُ بِالْخَاتَمِ
من آن تصدّق دهنده ی انگشتری [در نماز] هستم
🕋قالت مولاتنا و سیدتنا فاطمة الزهراء (سلام الله علیها):
✨و أَنَا ابْنَةُ سَيِّدِ الْعَالَم
و من دختر سیّدِ عالَم هستم
📓خطبه مفاخره (لإبن شاذان قمی) ص۸۱
ا┅═✧❁ ⚜️ ❁✧═┅ا
📜حضرت سیدة نساءالعالمین، فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) در فرازی از خطبه مبارکه مفاخره یکی دیگر از مناقب خویش را با شأن سیادت پدرشان بر عالَم معرفی می فرمایند.
«سید» به معنای پیشوا، سرور، مقدّم و مهتر عظیم و مَلِک قوم (۱)، در تفاسیر به «رَئِيساً فِي طَاعَةِ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ طَاعَتِه» (۲) یعنی آنکه در اطاعت خداوند، پیشوا و رییس بر کسانیست که از او اطاعت میکنند، و نیز به «مَنِ افْتُرِضَتْ طَاعَتُه» (۳)؛ یعنی آنکه طاعتش فریضه واجب است ، تعبیر شده است.
☑️یکی از وجوه تسمیه حضرت سید الأنبياء و المرسلین (صلی الله علیه و اله و سلم) به نام مبارک «محمد» نیز بر همین معنا دلالت می نماید: «إِنَّكِ قَدْ وَلَدْتِ سَيِّدَ النَّاسِ فَسَمِّيهِ مُحَمَّدا» (۴): همانا تو [ای آمنة بنت وهب (سلام الله علیها]) سید و آقای مردمان را به دنیا آورده ای؛ پس او را «محمد» نام گذار.
✔️سیادت حضرت سیدّ الخلق اجمعین (صلی الله علیه و اله و سلم) از طریق دخترشان حضرت کوثرالرسول، فاطمة بنت محمد (سلام الله علیها) در عالَم به کثرت رسیده است و لذا در این فراز حضرت سیدة نساء العالمین (سلام الله علیها) مبنای سیادت و جوهره آن را با وجود مقدس خودشان تعریف می نمایند.
🖋چنانکه شأن نزول سوره مبارکه کوثر نیز مثبت این حقیقت می باشد (۵) و حضرت ابالحسن موسی بن جعفر الکاظم (علیه السلام) نیز یکی از وجوه تسمیه ی حضرت کوثر الرسول (سلام الله علیها) به نام مبارک «فاطمة» را اینگونه بیان نمودند که خداوند عزوجل به سبب وجود مبارک آن حضرت، دست طمع دیگران را از أمر ولایت قطع و جدا کرد و میراث ولایت را تنها در ذریة ی حضرت کوثر الرسول (سلام الله علیها) که فرزندان طاهرینشان «سادات الخلق اجمعین» می باشند، قرار داد:
▫️«عَلِمَ مَا كَانَ قَبْلَ كَوْنِهِ فَعَلِمَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلوات الله علیه يَتَزَوَّجُ فِي الْأَحْيَاءِ وَ أَنَّهُمْ يَطْمَعُونَ فِي وِرَاثَةِ هَذَا الْأَمْرِ فِيهِمْ مِنْ قِبَلِهِ فَلَمَّا وُلِدَتْ فَاطِمَةُ سَمَّاهَا اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَاطِمَةَ لِمَا أَخْرَجَ مِنْهَا وَ جَعَلَ فِي وُلْدِهَا فَقَطَعَهُمْ عَمَّا طَمِعُوا فَبِهَذَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فَطَمَتْ طَمَعَهُمْ وَ مَعْنَى فَطَمَتْ قَطَعَتْ» (۶)
▪️حقّ تبارك و تعالى به تمام حوادث پيش از وقوعشان آگاه و عالم است، او مى دانست رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله و سلم) در بين اقوام و طوائف ازدواج خواهد نمود و تمامشان طمع دارند كه امر ولايت به وراثت به آنها برسد، لذا وقتى فاطمه (سلام اللَّه عليها) متولّد شد، حقّ تعالى نامش را فاطمه گذارد، زيرا فرزندانى از آن بانو خارج شده و بارى تعالى امر ولايت را در بين آنها نهاد و بدين وسيله طوائف را از طمعى كه داشتند قطع و جدا نمود چه آن كه معناى فطمت يعنى قطع و جدا نمود.
ا┅═✧❁ 📔منابع ❁✧═┅ا
(۱).شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني)، ج ۲، ص ۳۷ و ج ۷، ص ۱۴۷ و ۲۰۰
(۲). چنانکه حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) در تبیین معنای «سید» در شریفه ۳۹ سوره مبارکه آل عمران «... أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى مُصَدِّقاً بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ سَيِّداً وَ حَصُوراً وَ نَبِيًّا مِنَ الصَّالِحين» فرمودند: سیِّداً؛ یَعْنِی رَئِیساً فِی طَاعَهًْ اللَّهِ عَلَی أَهْلِ طَاعَتِهِ :آنکه در اطاعت خداوند، پیشوا و رییس بر کسانیست که از او اطاعت میکنند [التفسیر المنسوب الی الامام العسکری (علیه السلام) ص۶۶۰].
(۳). المصباح للكفعمي (جنة الأمان الواقية)، ص ۳۳۶
(۴). روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، ج ۱، ص ۶۶
(۵).تفسير القمي، ج ۲، ص ۴۴۵
(۶). علل الشرائع، ج ۱، ص ۱۷۸
#راه_ما_روشن_است
╔═🔹☀️🔹══╗
🆔
@rahroshaan
╚═══🔹☀️🔹╝