💀چند روش عجیب برای تدفین مردگانروش عزاداری، بزرگداشت و کفنودفن مردگان از فرهنگی به فرهنگ دیگر بسیار متفاوت است اما برخی سنتها واقعاً مراسم تدفین را به سطح بالاتری از خوفناکی ارتقا دادهاند
😱 10 نمونه از آدابورسومی عجیبوغریبی را که مردم دنیا برای تدفین مردگانشان به کار میبرند معرفی میکنیم.
1- اندوکنیبالیسم
برای بعضی فرهنگها بهترین راه برای ارجنهادن به مردگان، خوردن آنهاست که انسانشناسان از آن به عنوان«اندوکنیبالیسم» یاد میکنند. از نگاه پیروان این سنت، «خوردن گوشت همنوعِ مرده» راهی است برای ایجاد ارتباطی دائمی بین افراد زنده با فرد تازه درگذشته. این کار همچنین روشی تسهیلکننده برای بیان ترس و نفرت ملازم مرگ و ضایعهی پس از آن محسوب میشود. برخی انسانشناسان معتقدند اندوکنیبالیسم چیزی است که مردگان از زندگان انتظار دارند. گرچه به این سنت دیگر عمل نمیشود (دستکم تا جایی که ما میدانیم) اما فرهنگهایی که به اندوکنیبالیسم باور دارند شامل اهالی«ملانزیا» در پاپوآ گینهی نو و مردمان قبایل«واری» در برزیل میشود.
2- تدفین آسمانی بودائیان تبت
وقتی میتوانید با گوشت بدن فرد تازهدرگذشته حیوانات را سیر کنید، چرا خودتان آن را بخورید؟ چنین فکری همان رسم بودائیان تبت یا «تدفین آسمانی» است؛ سنت خردکردن بدن مرده به تکههای کوچک و سپردن باقی کار به حیوانات و مشخصاً پرندگان. گاهی بدن، سالم گذاشته میشود که البته برای لاشخورها مشکلی نیست. گرچه ممکن است این کار کمی احمقانه یا حتی نفرتانگیز به نظر برسد اما این آدابورسوم از دیدگاه یک بودایی کاملاً منطقی است. بودائیان برای حفظ یا ارتباط با بدن مرده که یک ظرف خالی به نظر میرسد، اشتیاقی ندارند. بعلاوه در امتداد احترامشان برای تمام زندگی، بودائیان اینطور نگاه میکنند که تنها کار درخور آخرین کنش یک فرد - حتی اگر به وکالت از او باشد - این است که باقیماندهی بدنش برای ادامهی زندگی سایر موجودات صرف شود. در حقیقت اینآدابورسوم به عنوان یک حرکت دلسوزانه و خیرخواهانه در نظر گرفته میشود. امروزه بیش از 80 درصد بودائیان تبت تدفین آسمانی را انتخاب میکنند؛ رسمی که هزاران سال مشاهده شده است.
3- تدفین معلق
زندگی مردمان مرموز «بو (Bo)» ساکن درهی همپ پوند در جنوب غربی ایالت گونگژیان چین، برای هزار سال، پیش از آنکه پنج قرن پیش توسط مینگ دیناستی قتل عام شوند، رونق داشت. امروزه قبیلهی بو تقریباً بطور کامل فراموش شده اما فقط به لطف تابوتهای معلق دراماتیکی که از خود بر جا گذاشتهاند حفظ شده است؛ اثری فراموشنشدنی از جعبههای چوبی که در ارتفاع حدود 100 متری از صخرهها بیرون زده است. 160 تابوت در کنار صخرهها و درون غارهای طبیعی قرار داده شده و تعدادی تابوت هم با مردههایی که درونشان خوابیدهاند از بدنهی صخرهها معلقند. صخرهها خود نقاشیهای دیواری زیادی دارند که با رنگهای قرمز کشیده شده و بسیاری از آنها زندگی مردم قبیلهی بو را تصویر کردهاند. امروزه افراد محلی با نامهایی نظیر «فرزندان صخره» و «رامکنندگان آسمان» به تمدنی که مدتهاست از بین رفته اشاره میکنند اما اینکه چرا آنان مردگان خود را به این روش دفن میکردند کاملاً رازآلود مانده است.
4- ساتی
این روش گرچه حالا خوشبختانه در هند ممنوع شده است اما نوعی مراسم تدفین بود که در آن زنانی که تازه بیوه شده بودند، خود را در میان هیمهی آتشی که برای سوزاندن جسد شوهرشان بود، قربانی میکردند. این رسم عموماً به عنوان اقدامی داوطلبانه در نظر گرفته شده اما نمونههای بسیاری وجود داشته که زنان مجبور به انجام ساتی میشدند و حتی گاهی اوقات برخلاف خواستشان در آتش سوزانده میشدند. کسی نمیداند این مراسم از کجا سرچشمه گرفته اما برخی معتقدند که این رسم ایجاد شده تا مانع از آن شود که زنان، شوهران ثروتمندشان را کشته و با معشوق واقعی خود ازدواج کنند. احتمال دیگر این است که این کار به عنوان راهی برای وصال دوبارهی زن و شوهر در زندگی پس از مرگ انجام میشده تا زنان از این راه بتوانند حوریان فرصتطلب را از میدان به در کنند! جالب است که هند اولین و تنها فرهنگی نبود که این سنت را پذیرفت. دیگر جوامع باستانی از جمله مصریان، یونانیان،گوتها و سکاها نیز کاری شبیه به ساتی انجام میدادند.
5- تدفین وایکینگی
مراسم تدفین برای زنان هندی بوضوح کار دشواری بود و برای زنان بردهی اشرافزادگان وایکینگ هم همینطور. مراسم پس از مرگ یک رهبر قبیله بشدت بیرحمانه بوده است. هنگامی که رهبر قبیله میمرد، بدن او به مدت 10 روز در یک گور موقت قرار میگرفت و لباسهای تازه برای او آماده میشد. در این مدت، یکی از دختران برده باید برای پیوستن به او در زندگی پس از مرگ «داوطلب» میشد. او روز و شب محافظت میشد