⭕️ ماهیت سیاسی بهائیت
🔸سرکردگان بهائی و جانشینانشان، همواره ادعا کردهاند که به هیچعنوان اعتقادی به دخالت در سیاست نداشته و پرداختن به مسائل سیاسی را امری مذموم میدانند. در حالی که عملکرد آنان گویای حقیقت دیگری بوده و اسناد و شواهد، حاکی از فعالیت بسیار
#فرقه_بهائیت در صحنه سیاست است، تاجاییکه میتوان گفت، ماهیت سیاسی بهائیان، بر ماهیت اعتقادیشان غلبه دارد.
🔻یکی از مهمترین ویژگیهای این تشکیلات، آن است که از بدو پیدایش تاکنون، از چتر حمایتی بیگانگان برخوردار بوده و این حمایت حتی در شرایطی که کشور ایران درگیر جنگ با قدرتهای سلطه بوده نیز، همچنان تداوم داشته که خود دلیلی بر سیاسی بودن این جریان است.
با چنین پیشینهای باید دید، سیاست در اندیشه سیاسی تشکیلات بهائیت چه مفهومی دارد و از چه جایگاهی برخوردار است؟
🔹بر اساس فرامین سران این فرقه، بهائيان اجازه ورود به مسائل سیاسی را ندارند. "میرزا حسينعلى نوری"، (اولین سرکرده بهائیت) در كتاب "گنجينه حدود احكام" مىنويسد: «هر بهائى كه در امور سياسى مداخله نمايد، از صف بهائيان اخراج مىگردد». فرزند و جانشین وی، "عباسافندی" نیز شاخصه بهائی بودن را چنین عنوان میکند: «ميزان بهائى بودن و نبودن، اين است كه هر كس در امور سياسيه مداخله كند و خارج از وظيفه خويش حرفى زند يا حركتى نمايد، همين برهان كافى است كه بهائى نيست، دليل ديگر نمىخواهد»(1) و در جای دیگری میگوید: «اهل بهاء به نصوص قاطعة الهيه از مداخله به امور سياسيه، ولو به شقّ شقّه ممنوعاند... بهائيان در امري كه از آن رائحه سياست استشمام شود، مداخلتي ندارند».(2) "
#شوقي_افندي" (سومین سرکرده بهائی) نيز تأكيد ميكند كه تمام بهائيان بايد از دخالت در امور سياسي، قلباً، ظاهراً، لساناً و باطناً خودداري کنند.(3) وی در جای دیگری چنین اظهار میدارد: «با هيچ حزبى رابطه سياسى نجوييم و در جمع فرقهاى از اين فرق مختلفه متنازعه داخل نگرديم، نه در سلك شورشيان در آييم و نه در شئون داخله دول و طوايف و قبايل هيچ ملتى ادنى مداخلهاى نماييم، به قوه جبر به هيچ امرى اقدام ننماييم... امر اللّه را چه تعلقى به امور سياسيه و چه مداخلهاى در مخاصمات و منازعات داخله و خارجه دول و ملل؟»(4)
🔺تمام این نهیها در حالی است که حضور بهائیان در تحولات سیاسی ایران از زمان تأسیس این فرقه تاکنون، نمایانگر واقعیتی خلاف ادعاهای فوق، پیرامون عدم دخالت در سیاست است. نقش
#بهائیان در انحراف مشروطيت، حضور در فعاليتهاى تروريستى كميته مجازات، نقش آنان در متلاشى ساختن نهضت جنگل، فروپاشی سلسله قاجار، روى كارآوردن رضاخان، حضور بهائیان در بالاترين و حساسترين موقعيتها و مناصب سياسى حكومت پهلوى اول و دوم، ایجاد پرونده حقوقبشری علیه جمهوری اسلامی ایران (به دستور قدرتهای سلطه بهویژه امریکا)، اقدامات براندازانه علیه جمهوری اسلامی در برهههای مختلف ازجمله فتنه 88، برگزاری نشستهایی برای چگونگی حکوکتداری و... ، همه نمونههایی از موضعگیریها و عملکرد سیاسی بهائیان از گذشته تا به امروز بودهاست.
📚پینوشت:
1-نجفى، سيدمحمدباقر، بهائيان، تهران: طهورى، 1357، صص 755 به بعد؛ یزدانی، احمد، نظر اجمالى در ديانت بهائى، صص50- 49.
2-مجله اخبار امري، ارگان رسمي بهائيان ايران، شماره 9، ديماه 1324.
3-يزداني، احمد، نظري اجمالي در ديانت بهائي، ص49.
4-همان، صص51- 50.
@feraghvaadyan