🔰خودباوری، عاملی برای جذب زنان در 🔺در بررسی نقش و جایگاه زنان در جنبش‌های معنوی نوپدید، باید به یکی از مهم‌ترین بسترهای جذب، اهمیتی مضاعف داد؛ تمایل به خودباوری و کسب موقعیت اجتماعی که ریشه در مباحث هویت‌یابی و روان‌شناسی شخصیت دارد. 🔻خلاصه شدن شخصیت زنان در نقش‌های کلیشه‌ای دختر، همسر و مادر و وظایف و مسئولیت‌های مرتبط با این نقش‌ها، آنان را به سمت کشف راه‌هایی برای کاستن از بار این فشارهای نامحسوس سوق می‌دهد. ↩️یکی از علل گرایش زنان به جنبش‌ها، یافتن موقعیت اجتماعی جدید در این فرقه‌هاست. در جریان اشو، اکثر مبلغان و حلقه اولیه وی را زنان تشکیل می‌دهند. وی با اینکه تربیت‌شده در نظام کاستی هند است و نگاه تحقیرانه‌ای نسبت به زنان در متون هندو و بودایی وجود دارد، اما برای پیشبرد اهداف خود نقش رهبری را به زنان می‌دهد و از مفاهیمی چون انرژی زنانه به عنوان ویژگی بارز معنویت‌های نوپدید نام می‌برد. 🔴جالب توجه است که همزمان با پیدایش جنبش‌های نوپدید معنوی در غرب، شاهد حضور زنان به عنوان کشیش کلیسای یونیتی، مؤسس جامعه تئوصوفی و رهبری جنبش تفکر نوین به عنوان مهم‌ترین جنبش‌های عصر جدید هستیم. نمونه بارز این ادعا را می‌توان در کتاب صد رهبر جهان، مشاهده کرد. این کتاب معرفی و شرح‌حال ۲۴ تن از رهبران معنوی زن جهان را در کنار رهبران معنوی دیگر مطرح کرده است.¹ هر کدام از این شخصیت‌ها با تشکیل مؤسسات و انجمن‌ها، همچنین چاپ کتاب و برگزاری سمینارهای متعدد، نقش مهمی در هدایت جنبش‌های معنوی نوپدید ایفا می‌کنند. ♦️در برخی جنبش‌های دینی نوین، به ویژه از نوع ، ممکن است زنان آزاد، دارای قدرت باشند. شمار زنان در این نوع جنبش‌های دینی ، بیشتر و تعداد آنان گاهی به نسبت دو به یک از مردان می‌رسد. در جنبش ، براهما کوماریش، پرستندگان الهه‌ها و دیگر گروه‌های بت‌پرست چنین است. در صورتی که در فرقه‌های سنتی‌تر و اقتدار گراتر مسیحی و جنبش‌های دینی نوین مظیر کلیسای اتحاد و ایسکان، مردان در اکثریت‌اند. 💢این نکته نشان می‌دهد که زنان تمایل به انتخاب جنبش‌هایی دارند که دامنه وسیع‌تری برای توانایی‌هایشان در اختیار میگذارند.² ۱. ظهور انرژی زنانه در عرفان‌های نوظهور، تبیان، ۱۳۹۲/۱/۱۲ ۲. پاتیک الیزابت، زنان در جنبش‌های دینی نوین، کتاب نقد، شماره ۴۵ @roshangarmedia