آیه بعد، در واقع بیان یکى از جنبه‌هاى اعجاز قرآن، یعنى جامعیت آن است، مى گوید: ما براى مردم در این قرآن از هر نمونه اى از انواع معارف بیان کردیم (وَ لَقَدْ صَرَّفْنا لِلنّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِنْ کُلِّ مَثَل). ولى با این حال، اکثر مردم جاهل و نادان جز انکار حق، و نادیده گرفتن دلائل هدایت، عکس العملى نشان ندادند (فَأَبى أَکْثَرُ النّاسِ إِلاّ کُفُوراً). صَرَّفْنا از ریشه تصریف به معنى تغییر، یا تبدیل و از حالى به حالى کردن آمده است. کُفُور به معنى انکار حق است. 🌺🌺🌺 به راستى این تنوع محتویات قرآن، آن هم از انسانى درس نخوانده، عجیب است; چرا که در این کتاب آسمانى، هم دلائل متین عقلى با ریزه کارى هاى مخصوصش در زمینه عقائد آمده، هم بیان احکام متین و استوار بر اساس نیازمندى هاى بشر در همه زمینه ها، هم بحث هاى تاریخى قرآن در نوع خود بى نظیر، هیجان انگیز، بیدارگر، دلچسب، تکان دهنده و خالى از هر گونه خرافه است. و هم مباحث اخلاقیش که با دل هاى آماده همان کار را مى کند که باران بهار با زمین هاى مرده! مسائل علمى که در قرآن مطرح شده، پرده از روى حقایقى برمى دارد که حداقل در آن زمان براى هیچ دانشمندى شناخته نشده بود. خلاصه، قرآن در هر وادى گام مى نهد، عالى ترین نمونه را ارائه مى دهد. و به همین دلیل، اگر جنّ و انس جمع شوند که همانند آن را بیاورند قادر نخواهند بود. ذیل آیه ۸۹ @Roznegaar