هدایت شده از حمیدرضا غریب رضا
⬛️کدام هیئت مورد تایید اهل بیت علیهم السلام است؟ کارشناس و فعال جهان اسلام گفت: به اندازه‌ای هیئت‌های مذهبی بتواند مصلح اجتماعی به معنای قرآنی خروجی داشته باشند به هیئت مقبول در نزد اهل‌بیت(ع) نزدیک‌تر هستند. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا غریب رضا، کارشناس و فعال جهان اسلام در حسینیه هنر گفت: از امام رضا علیه السلام حدیثی نقل شده است که می‌توان آن را نقشه راه برای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، جنبش‌های عدالتخواهی و تحول‌خواهانه در جامعه دانست.امام رضا علیه السلام می‌گویند «خدا رحمت کند بنده‌ای که را امر ما را احیا می‌کند» و چگونگی این امر را هم در فراگیری علوم اهل بیت(ع) و آموزش مردم بیان می‌کنند. غریب رضا که موضوع سخنرانی خود را کارکردهای هیئت‌های حسینی از منظر تمدن اسلامی تعیین کرده بود، ادامه داد: از امام حسین علیه السلام هم حدیثی نقل شده که می‌فرمایند اگر مردم زیبایی‌ها و نیکویی‌هایی سخنان ما را بدانند، پیرو ما اهل بیت(ع) می‌شوند. این کارشناس جهان اسلام در همین راستا بیان کرد: با توجه به این احادیث مشخص می‌شود که پیروی از محاسن اهل بیت(ع) و گفتار آنان می‌تواند تحول آفرین باشد و با توجه به قرآن و روایات، معلوم می‌شود که ما و همین طور جامعه انسانی نیاز به احیا شدن دوباره دارند. وی اظهار کرد: جوامع و تمدن‌های انسانی دچار غفلت و به نوعی بیماری می‌شوند و به همین دلیل، انبیاء الهی آمدند تا آنها را از این وضعیت به سوی بیداری و حیات راهنمایی کنند چرا که جوامع دچار مرگ می‌شوند و روح‌ها و هویت‌ها از بین می‌روند به طوری که زندگی انسانی تبدیل به زندگی حیوانی می‌شود. لزوم احیاگری در نگاه تمدنی به سیره اهل بیت این فعال جهان اسلام در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: ما نیاز به احیاگری داریم که نگاه تمدنی به سیره اهل بیت(ع) داشته باشد و به همین ترتیب هیات ها نیز باید به اوج برسند. به طور مثال، قبل از انقلاب اسلامی نیز مردم زیارت عاشورا می‌خواندند ولی در جریان انقلاب فراتر از این رفت و «یا مرگ یا خمینی» شعار مردم شد که نشان از بلوغ دینی و نگاه تحول خواهانه نسبت به اهل بیت است. غریب رضا با اشاره به وضعیت هیات های عزاداری گفت: امروز، برخی هیات ها که به تعبیر رهبری، از تشیع انگلیسی پیروی می‌کنند و به صورت عمدی سعی در ترویج خرافات می‌کنند به نحوی که حتی سیدحسن نصرالله نسبت به این مسئله واکنش نشان می‌دهد. وی در همین باره تصریح کرد: یکی از فعالان هیاتی در قم برایم تعریف کرد که از طرف عوامل تشیع انگلیسی به ایشان گفتند مبلغ ۲۰ میلیون کمک می‌کنیم به شرطی که تصاویر رهبری در هیئت نباشد! (چند سال گذشته که این مبلغ قابل توجه بوده) از طرف دیگر هیات های عزاداری انقلابی را هم داریم که بحث‌های خوبی در آنها شکل می‌گیرد و از نظر سیاسی هم بصیرت دارند ولی تنها این مسائل کافی نیست بلکه این هیات ها می توانند در راستای تحقق تمدن جهانی اسلام که مراحل آن را ترسیم کرده‌اند، عمل کنند. وی توضیح داد: رهبری انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن جهانی اسلام را به عنوان افق و چشم انداز حرکت انقلاب ترسیم کرده‌اند و در این راستا، سبک زندگی، اقتصاد مقاومتی و… درون این ساختار قرار می‌گیرند و با یکدیگر پیوستگی دارند به نحوی که باید گفت به عنوان مثال، بدون وجود دولت اسلامی، اقتصاد مقاومتی شکل نمی‌گیرد که با چنین نگاهی، هیات ها ما متفاوت می‌شود. غریب رضا در بخشی از سخنانش با بیان اینکه در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به واسطه عزاداری‌ها و هیات ها پیروز شدیم اظهار کرد: غیرمسلمانان از جمله مسیحیان نیز در تاسوعا و عاشورا به امام حسین علیه السلام عرض ارادت می‌کنند به نحوی که در عراق، دسته‌های مسیحی در حرم امام حاضر می‌شوند، همچنین افرادی همچون آنتوان بارا با تاثیرگیری از عاشورا درباره امام کتاب نوشته‌اند. این فعال جهان اسلام خاطرنشان کرد: نگاه هیئت های عزاداری باید نگاهی جنبش‌آفرین و تحول‌خواهانه در جامعه باشد و از طرف دیگر، نگاه اسلام به نخبگان جامعه نیز در همین راستاست که وظیفه دارند مردم را به حرکت دربیاورند. وی در همین باره ادامه داد: آیت الله جوادی آملی، امام خمینی(ره) را فردی معرفی می‌کنند که به نشستن و حرف زدن اکتفا نکرد و قیام کرد که در اثر آن حتی تبعید هم شد ولی مردم به این قیام اقتدا کردند به این معنا که عمل امام خمینی(ره) مردم را به حرکت واداشت. غریب رضا با اشاره به شهادت یکی از رزمندگان مدافع حرم گفت: شهدای مدافع حرم عمل می‌کنند ولی من و امثال من نشسته‌ایم و حرف می‌زنیم که عمل مدافعان حرم به اندازه صد سخنرانی تاثیرگذار است. این کارشناس جهان اسلام در ادامه سخنانش اظهار کرد: به اندازه‌ای که هیئت های مذهبی بتواند مصلح اجتماعی به معنای قرآنی خروجی داشته باشند به هیئت مقبول در نزد اهل بیت نزدیک‌تر هستند.