🟢مسوولیت تا پای جان
[فَمِنْهُمْ مَنْ قَضىٰ نَحْبَهُ ]
واژه «نحب» به معناى عهد، نذر و پیمان است. گاه به معناى پذیرفتن مسولیتی سخت است که خطرات بزرگ به دنبال دارد آمده است.
➖درباره اهمیت مشی مسئولانه
خداوند در قرآن می فرماید: إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ۖ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا «امانتی که آسمان ها، زمين و كوه ها از حمل آن اِبا كرده و از آن هراس داشتند، انسان آن را بر دوش كشيد». مفسران اين امانت را تعهّد و مسئوليت در برابر خدا و خلق و خویشتن دانسته اند.(۷)
➖خداوند مسولیت پذیری و وفای به عهد را در کنار تکلیف مومنان مورد تاکید قرار داده است؛
لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ
نیکی، (تنها) این نیست که (به هنگام نماز،) رویِ خود را به سوی مشرق و (یا) مغرب کنید؛ (و تمام گفتگوی شما، در باره قبله و تغییر آن باشد؛ و همه وقت خود را مصروف آن سازید؛) بلکه نیکی (و نیکوکار) کسی است که به خدا، و روز رستاخیز، و فرشتگان، و کتاب (آسمانی)، و پیامبران، ایمان آورده؛ و مال (خود) را، با همه علاقهای که به آن دارد، به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان، انفاق میکند؛ نماز را برپا میدارد و زکات را میپردازد؛ و (همچنین) کسانی که به عهد خود -به هنگامی که عهد بستند-وفا میکنند؛ و در برابر محرومیتها و بیماریها و در میدان جنگ، استقامت به خرج میدهند؛ اینها کسانی هستند که راست میگویند؛ و (گفتارشان با اعتقادشان هماهنگ است؛) و اینها هستند پرهیزکاران!(۸)
🟢 انتظار
[ و مِنهُم مَّن يَنتَظِرُ]
«انتظار» در این آیه به معنای انتظار شهادت و ورحیه شهادت طلبی معنا شده است . اما مقوله انتظار در فرهنگ اسلامی معنای گسترده ای دارد.
👈حدیث معروفی از پیامبر نقل شده است ؛« اَفضَلُ اَعمالِ اُمّتی انِتِظارُ الفَرَج» (۹)
حضرت آیتالله خامنهای در ابتدا درس خارج فقه و در شرح این حدیث فرمودند ، انتظار فرج فقط به معنای ظهور حضرت ولیعصر (عج) نیست، مطلق فرج است. نفس اینکه انسان انتظار فرج داشته باشد، یعنی اگر در یک شدّتی قرار دارد، انتظار داشته باشد که آن شدّت برطرف بشود. این، یعنی چه؟ یعنی اینکه: شما هرگز در هیچ شرائطی نباید ناامید بشوید!»
فرض کنید انسان در یک تونلی گیر افتاده که مدخل تونل را مثلاً یک سنگی بسته، انتهای تونل هم بسته است، در یک چنین وضعی هم انتظار فرج داشته باشید. یعنی خدای متعال ممکن است یک تفضلی بکند، فرض کنید گوشهای از سقف بریزد راهی باز بشود انسان بیرون برود. در هیچشرایطی انسان نباید احساس بنبست بکند بلکه بایستی همیشه انتظار داشته باشد.
✅ انتظار لوازمی دارد؛
⬅️امید
از امیرالمؤمنین (ع) نقل شده:«اِنتَظِرُوا الفَرَجَ وَ لا تَیأَسوا مِن رَوحِ الله» انتظار فرج داشته باشید، از رَوح و رحمت و گشایش الهی مأیوس نشوید. پس در انتظار فرج امید هست.(۱۰)
⬅️حرکت
انتظار مستلزم حرکت، عمل و کسب آمادگیهای لازم برای فرج نهایی است. در اندیشهی حضرت آیتالله خامنهای یکی از مصادیق کامل آمادگی برای ظهور، ایستادگی و استقامت عاشوراگونه است که در صورت گسترش این روحیه در میان منتظران، زمینهسازی ظهور فراهم خواهد شد.
⬅️صبر
روح و جوهر اصلى انتظار، «مقاومت» و «صبر» است. كسى كه منتظر تحقق يافتن هدف آرمانى است بايد تا فرا رسيدن زمان پيدا شدن هدف و شكل گرفتن آرمان، پايدارى و شكيبايى كند و تاب و توان را از دست ندهد، و هر ناملايمى را در آن با بردبارى بپذيرد، و چون صبر و پايدارى را از دست داد و بی شکیب گردید انتظار را نیز از دست داده است؛ زيرا كه پايدارى و صبر، تحقق بخش جوهر انتظار است. لذا در احاديث از انتظار فرج همراه با صبر سخن گفته اند.
امام رضا(ع) فرمود: «مَا اَحْسَنَ الصَّبْرُ وَ اِنْتِظَارُ الْفَرَجِ »چه نيكو است شكيبايى و انتظار فرج. (۱۱)
همچنین چون براى ظهور وقت تعيين نشده است و همواره وقوع آن را امرى ناگهانى توصيف كرده اند، بايد انتظار لحظه به لحظه باشد.
🔻 ادامه دارد 👇👇
🇮🇷🇵🇸🇮🇷
🚩به کانال معرفتی واخلاقی " گمنام " بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷