على التنزیل بنا بر روایت على بن ابراهیم و شیخ کلینى عبارت است از: «الله لا اله الا هو الحى.... تا: هم فیها خالدون» هشتم: غسل جمعه کند، و آن از جمله اعمال مستحبى است که بر آن تأکید بسیار شده و در روایت آمده که حضرت رسول صلى الله علیه و آله‏ به امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: یا على! در هر جمعه غسل کن، گرچه به خاطر آن غذاى خود را براى بدست آوردن آب جهت‏ غسل کردن بفروشى و گرسنه بمانى؛ زیرا هیچ عمل مستحبّى بر‌تر از غسل روز جمعه نیست و از امام صادق علیه السّلام روایت شده: هرکه در روز جمعه غسل کند و این دعا را بخواند: أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ اِلّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنِی مِنَ التَّوَّابِینَ وَ اجْعَلْنِی مِنَ الْمُتَطَهِّرِینَ. گواهى مى ‏دهم که شایسته پرستشى جز خدا نیست، شریک و انبازى ندارد، و گواهى مى ‏دهم که محمّد بنده و فرستاد اوست، بار خدایا، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و مرا از بسیار توبه‏ کنندگان و پاکان قرار ده براى او تا جمعه آینده حالت پاکى و طهارت پیدا شود؛ یعنى: از گناهان پاک مى‏ گردد، یا آنکه اعمال او با طهارت‏ معنوى انجام مى‏ گیرد و مورد قبول حق واقع مى‏ شود. و به احتیاط نزدیک‏‌تر آن است که تا جائى که ممکن است، غسل جمعه را ترک نکنند. باید دانست وقت غسل جمعه پس از طلوع فجر تا زمان ظهر است و هرچه نزدیک‏‌تر به ظهر انجام شود، بهتر است. نهم: سر را با گل خطمى بشوید؛ زیرا که این کار از بیمارى پیسى و دیوانگى ایمنى مى ‏بخشد. دهم: ناخن و موى پشت لبش را بزداید زیرا که ثواب بسیار دارد و روزى را افزون مى‏ سازد، و او را از گناه تا جمعه دیگر دور مى‏ کند، و از بیمارى دیوانگى‏ و جذام و پیسى ایمنى مى ‏دهد، و بهتر است در وقت چیدن ناخن و زدودن موى پشت لب بخواند: بِسْمِ اللهِ وَ بِاللهِ وَ عَلَى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ [رَسُولِ اللهِ ‏] وَ آلِ مُحَمَّدٍ به نام خدا و به یاد خدا و بر روش محمّد و خاندان محمّد و در گرفتن ناخن، از انگشت کوچک دست‏ چپ شروع، و به انگشت کوچک دست راست ختم نماید، و این شیوه را در گرفتن ناخن هاى پاى خود نیز رعایت کند پس از آن‏ ناخن هاى چیده را دفن کند. یازدهم: بوى خوش استعمال کند و جامه ‏هاى پاکیزه خود را بپوشد. دوازدهم: صدقه دهد، چه بر طبق یک روایت: ثواب صدقه دادن در شب و روز جمعه، هزار برابر اوقات دیگر است. سیزدهم: براى خانواده خود خوردنی هاى خوب و تازه از قبیل میوه و گوشت تهیه کند تا به آمدن جمعه شاد شوند. چهاردهم: پیش از خوردن صبحانه انار و پیش‏ از ظهر هفت برگ کاسنى بخورد، از موسى بن جعفر علیهما السّلام روایت شده: هرکه در روز جمعه وقتى که ناشتاست یک انار بخورد، تا چهل‏ روز دل او را نورانى گرداند. و اگر دو انار بخورد تا هشتاد روز و اگر سه انار، تا صدوبیست روز، وسوسه شیطان را از او دور گرداند و هرکس وسوسه شیطان از او دور شود نافرمانى خدا نکند و هرکه نافرمانى خدا نکند وارد بهشت شود. شیخ طوسى در کتاب «مصباح» فرموده: در مورد خوردن انار در روزوشب جمعه فضیلت بسیار روایت شده: پانزدهم: خود را از کارهاى دنیا فارغ کند، و به آموختن دین بپردازد، نه آنکه روز جمعه را به گشت و گذار، و تفرّج در باغها و کشتزارهاى‏ مردم، و هم سخنى با اراذل و مردمان بى‏عار و مسخره‏ گى و عیب‏گوئى از مردم، و خنده ‏هاى قهقهه، و خواندن اشعار و غوطه‏ ور شدن‏ در کارهاى باطل و امثال اینها صرف کند، که مفاسدش بیش از آن است که بیان شود. از امام صادق علیه السّلام نقل شده: بدا به‏ حال مسلمانى که د رطول هفته روز جمعه را صرف یادگیرى مسائل دینى خود نکند، و براى این عمل مهمّم، خود را از کارهاى دیگر فارغ نسازد. از حضرت رسول صلى الله علیه و آله روایت شده: هرگاه در روز جمعه ببینید پیرمردى سرگذشت دوران جاهلیت و کفر را براى‏ مردم بیان مى‏ کند، بر سرش سنگریزه بزنید. شانزدهم: هزار مرتبه صلوات فرستد، از اما باقر علیه السّلام روایت شده: هیچ عبادتى‏ در روز جمعه نزد من محبوب‏‌تر از صلوات بر محمّد و آل مطهّر او-صلى الله علیهم اجمعین-نیست. مؤلّف گوید: اگر براى هزار مرتبه‏ صلوات فرصت نکرد، دست ‏کم صد مرتبه را ترک نکند، تا در روز قیامت چهره ‏اش نورانى گردد. و روایت شده: هرکس روز جمعه صد مرتبه صلوات فرستد و صد مرتبه اَستَغفِرُاللهَ رَبَّی وَ اَتُوبُ اِلَیهِ از خدا؛ پروردگارم آمرزش مى ‏جویم و به سوى او مى‏ پویم گوید و صد مرتبه سوره «توحید» را بخواند، آمرزیده خواهد شد. و نیز روایت شده: که ثواب صلوات بر محمّد و آل محمّد، بین نماز ظهر و عصر برابر با ثواب‏ هفتاد حج است. هفدهم: حضرت رسول و ائمه طاهرین علیهم السّلام را زیارت نماید و کیفیت آن در باب زیارات خواهد آمد. هیجدهم: به زیارت گذشتگان به ویژه پدر و مادر یا یکى از ایشان برود، که این عمل ثواب بسیار دارد