أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَکُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ*وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْکاذِبينَ (آیات ۲و۳ سوره‌ی عنکبوت) آیا مردم گمان کرده‌اند، همین که بگویند: ایمان آوردیم، رها می‌شوند و آنان مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند؟ در حالی که یقیناً کسانی را که پیش از آنان بودند، آزمایش کرده‌ایم [پس اینان هم بی‌تردید آزمایش می‌شوند]، و بی‌تردید خدا کسانی را که [در ادعای ایمان] راست گفته‌اند، می‌شناسد و قطعاً دروغ‌گویان را نیز می‌شناسد. ▪️▪️▪️🏴🏴🏴 رضایت و غضب حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها، ملاک تشخیص حق و باطل در هنگام فتنه ✅امام حسین (علیه السلام) از امام علی (علیه السلام) روایت فرمود: هنگامی‌که آیه: الم* أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ نازل شد، به رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌‌‌‌‌آله) عرض کردم: «این فتنه چیست»؟ فرمود: «ای علی! تو وسیله‌ی آزمایش امّت هستی و با تو منازعه و خصومت خواهند کرد، پس آماده‌ی منازعه و خصومت باش».(بحار الأنوار، ج۲۴، ص۲۲۸) 🔸پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله برای این‌که مردم در حوادث و فتنه‌های آینده و بعد از وی، دچار حیرت و سردرگمی نشوند، ملاک و معیاری را تعیین ‌می‌فرمایند که با استفاده از این معیار، مردم بتوانند راه صواب و درست را از راه ناصواب و نادرست تشخیص دهند. 🔹حدیثی است که مورد قبول شیعه و اهل سنت است و بسیاری از کتب اهل سنت آن را نقل کرده و خود حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در ماجرای ملاقات با آن دو نفر به این حدیث استناد کردند. 🔸پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله به فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ يَغْضَبُ لِغَضَبِكِ وَيَرْضَى لِرِضَاكَ؛ ای فاطمه! خداوند با خشم تو خشمگین و با خشنودی تو خشنود می‌شود».(مجمع الزواید هیثمی، ج ۹، ص ۲۳۹، رواه الطبرانی و إسناده حسن) از آن‌جایی که رضایت خداوند همواره به کار صواب و درست تعلق می‌گیرد و خشم الهی به امر باطل و ناصواب تعلق دارد، پس حکم غضب و رضایت فاطمه سلام‌الله‌علیها همان حکم غضب و رضایت الهی را دارد. یعنی پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله دارد به مردم گوشزد می‌کند که در حوادث آینده و بعد از من، اگر می‌خواهید حق و باطل را بشناسید و بفهمید که کدام جبهه، جبهه‌ی حق و کدام جبهه‌، جبهه‌ی باطل است؟، باید به رفتار دخترم فاطمه سلام‌الله‌علیها نگاه کنید. اگر فاطمه از فردی یا حادثه یا رخدادی خشنود بود، آن فرد یا حادثه مورد رضایت حق تعالی است و در طرف حق قرار دارد و اگر فرد یا جناح یا حادثه‌ای مورد خشم و غضب فاطمه‌ سلام‌الله‌علیه واقع شده است، آن جبهه‌ی باطل است و مورد غضب الهی نیز هست. ▪️این ملاک و معیار، ابزار خوبی است که جبهه‌ی حق و باطل را بشناسیم و این ابزار، هم برای کسانی‌که در زمان صدر اسلام قرار داشتند و هم برای کسانی‌که بعدها و نسل‌های بعد می‌آیند، مفید است. ✅حال با این ملاک به سراغ کتب اهل سنت می‌رویم تا ببینیم خشم و رضایت فاطمی به چه کسی یا کسانی تعلق قرار گرفته است؟ 🔹در کتب اهل سنت روایات متعددی درباره غضب حضرت صدیقه طاهره نسبت به ابوبکر آمده است. 🔸از جمله در صحیح بخاری روایتی است: «فقال لها ابوبكر: ان رسول‌الله قال: لا نورّث، ما تركنا صدقة؛ فَعضبت فاطمة بنت رسول‌الله، فهجرت أبابكر، فلم تزل مُهاجرته حتّی توفیّت»؛ در ماجرای فدک‌ حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها با ابوبکر قهر کردند و تا زمان از دنیا رفتن، حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بر ابوبکر غضبناک بودند.(صحیح بخاری، ص ۷۶۲، ح ۳۱۹۳ نشر دار ابن کثیر) 🔸این سخن نشان می‌دهد یکی از کسانی‌که در جبهه‌ی باطل بوده، ابوبکر است و خشم فاطمه‌ی صدیقه به او تعلق قرار گرفته است و تا زمان رحلتشان هم از ابوبکر غضبناک بوده‌اند.