✨﷽✨
💠
بخشی از تو ضیحات استاد محمد رضا فریدونی در شرح" فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها" ؛
◀️حدیث
" أَنَّ اَللَّهَ يَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ يَرْضَى لِرِضَاهَا"
یکی از احادیث معتبر شیعه میباشد که در فضیلت حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) وارد شده است.
در طول تاریخ، دشمنان اهل بیت (علیهمالسلام) تمام تلاش خود را کردهاند تا نور ایشان را خاموش کنند،
واز نشر فضائل این بزرگواران جلوگیری کنند ، غافل از اینکه خداوند براین کارشان مهر باطل کوبیده می فرماید : «یُریدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِاَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُون؛.......
🔰 این حدیث در مقام بیان جایگاه والای معنوی حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) و تسلیم محض بودن ایشان در پیشگاه پروردگار است ونشانگر این است که آن حضرت به قدری تسلیم خداوند هستند و به نحوی اعمال ایشان مطابق با اراده الهی است که نه تنها رضایت و خشم ایشان به خاطر خداست؛ بلکه خداوند نیز به خاطر ایشان خشنود و غضبناک میشود.
🔸وقتی بنده عملی انجام داد که برطبق فرمان الهی بود تعبیر به رضایت
#حق می شود وهر گاهی برخلاف دستور حق عمل کرد تعبیر به غضب خدا میشود. البته خداوند اولیایی دارد که مظهر رضا وغضب او هستند، بمانند حضرات معصومین (علیهم السلام)
لذا ناراحتی و اندوه حضرات معصومین همان غضب حق است .
🔹شما میدانید که خدای متعال غضب و رضا ندارد ، چون هم غضب و هم رضا، هر دو یک حالت هستند ، و در هر کسی بنشیند، شخص مخلوق است ، و منفعل است ، خدای متعال چون منفعل نیست، تحت تأثیر رفتار عبدش قرار نمیگیرد، یعنی کل عالم، معصیت خدارا بکنند،یا اطاعت خدارا کنند،باز خدای متعال منفعل فعل مخلوقش نمیشود، بنابراین وقتی میگویند غضب یا رضا، باید معنای دیگری باشد.
🔸روایاتی در این باره آمده است که این غضب و رضا، حالت ولیّ خداست،وقتی ولیّ خدا می بیندشخصی در وادی معصیت می افتد غضبناک میشود، ووقتی در طاعت خداوندباشد ، خشنود می شود .
و از آنجا که اراده ی ولیّ خدا، فانی در حقّ است ، از آن به رضا و غضب تعبیر میکنند. بنابراین رضا و غضب را اگر به خود خدا نسبت بدهیم، باید یه تعبیری بکنیم که حالت انفعال به خدا نسبت ندهیم، و اگرنسبت میدهیم به ولیّ خدا، از آن جهت است که ولیّ خدا اراده اش فانی در حقّ است .
🔸 این حدیث در شأن ومنزلت و شرافت حضرت زهرا (سلام الله علیها) است . خدا آنقدر به ایشان محبت دارد، که اگر حضرتش ناراحت بشود ، خدا ناراحت میشود و اگرخوشحال بشود خدا خوشحال شده، یعنی شدت محبّت را میرساند.
💢و معناش این است که یک بنده و عبد به مقامی میرسد که اراده اش، همون اراده ی خداست، دواراده نیست. وقتی که حضرت زهرا اراده کند، این اراده اش، متصل به اراده ی حق است ، یعنی دوتا اراده وجود ندارد.
🔸 وقتی حضرت اراده میکند، اراده ی او شعاعی از اراده ی خدا میشود.
این حدیث فقط بیان مقام شرافت
حضرت نیست .
بلکه حضرت یک حقیقتی در این عالم دارد و این مشخص میشود که خلیفه ی بر حق خداست و اراده اش بااراده ی خدای متعال یکی است و دوگانگی و دوئیتی هم درکار نیست.
🔰اگر این روایت را کسی بپذیرد، که در کتب اهل سنت هم آمده، فضاحت مخالفان حضرت ، مشخص میشود. یعنی اگر ما هیچ دلیلی نداشته باشیم جز این که حضرت فدک رامیخواهد داشته باشد، یا برای خلافت نظرشان این است که خلافت مال امیرالمومنین است، ولو ما نه حدیث غدیر داشته باشیم و هیچ دلیلی نداشته باشیم جز اینکه حضرت راضی به این قضیه است ، این دلیل بر این است که این حرف درستی است و جایگاهی داره......
┄┄┅┅✿🍃❀📚❀🍃✿┅┅┄
☑️
@d_mr_Fereydooni