#پرسش_و_پاسخ
❓❔
در شرایطی که فساد در جامعه وجود دارد، حضور انسان در اجتماع، باعث ترس از آلوده شدن به گناه خواهد شد، در این صورت بریدن کامل از زندگی اجتماعی و پناه بردن به گوشهای خلوت و دور از اجتماع چه حکمی دارد؟
✍️ پاسخ: گوشهگیری گاهی کامل و همیشگی است و گاهی ناقص و مقطعی، کنارهگیری کامل و همیشگی به جهاتی اشکال دارد؛ زیرا:
1️⃣ گوشهگیری کامل و همیشگی خلاف طبع بشر و سنت الهی است؛ چون سنت و مشیت ذات حق تعالی بر این است که بشر از راه اختیار و فراهم کردن ابزارهای آن، یعنی فراهم بودن راه ضلالت و هدایت، به تکامل برسد.
2️⃣ گوشهگیری کامل مورد نهی ادیان الهی قرار گرفته و بدعتی بود که در میان عدهای، پیدا شده است. از این جهت دیده نشده است که انبیای الهی و اوصیای آنها به طور کامل از اجتماع انسانی بریده باشند.
3️⃣ این نوع کنارهگیری به هر دلیل که باشد، با روح آموزههای دینی و انسانی؛ مانند ادای حقوق مؤمنان، خوشرفتاری با پدر و مادر، دیدار برادر دینی، روا ساختن حاجت مؤمن، اصلاح میان مردم و...، منافات دارد.
4️⃣ بین رعایت آداب و دستورات دینی با زندگی اجتماعی، منافاتی وجود ندارد. انسان میتواند در عین التزام به دستورات دینی، در بین مردم زندگی کند و در جهت خدمترسانی به آنان کوشا باشد. کنارهگیری کامل و همیشگی از مردم با روح آموزههای دینی؛ مانند ادای حقوق مؤمنان، خوشرفتاری با پدر و مادر، دیدار برادران دینی، روا ساختن حاجت مؤمن، اصلاح میان مردم، اطعام مؤمن، خیرخواهی مؤمن، همّت گماشتن به امور مسلمانان و صلۀ ارحام و ...، منافات دارد.
▪️شهید مطهری در اینباره میگوید: «همه میدانیم اسلام با رهبانیت و زهدگرایى به مخالفت برخاسته، آن را بدعتى از راهبان شمرده است. پیامبر اکرم (ص) به صراحت فرمود: «لا رَهْبانِیَّةَ فِى الْاسْلامِ» هنگامى که به آن حضرت اطلاع دادند گروهى از صحابه پشت به زندگى کرده، از همه چیز اعراض نمودهاند و به عزلت و عبادت روى آوردهاند، سخت آنها را مورد عتاب قرار داد، فرمود: من که پیامبر شما هستم چنین نیستم. پیامبر اکرم به این وسیله فهماند که اسلام دینى جامعهگرا و زندگیگرا است نه زهدگرا. به علاوه تعلیمات جامع و همه جانبهی اسلامى در مسائل اجتماعى، اقتصادى، سیاسى، اخلاقى بر اساس محترم شمردن زندگى و روى آوردن به آن است، نه پشت کردن به آن»
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
@saghalein1414