❓ آیا این حدیث که گناهان آینده زوار امام رضا (ع) بخشیده می‌شود صحیح است؟ ✅ پاسخ: درخصوص زیارت امام حسین (ع) و نیز زیارت امام رضا (ع) در روایات داریم که گناهان گذشته و آینده زائر بخشیده می‌شود؛ البته روایات متعددی در این موضوع وجود دارد و چون یک تک روایت نیستند و چند روایت هستند، نمی‌توان با صرف ضعف سند، آن‌ها را کنار گذاشت و کلا نامعتبر دانست. اما برای روشن شدن منظور و مراد این روایات، چند نکته عرض می‌شود: 1️⃣ قطعا این روایات نمی‌خواهند مجوز و تشویقی برای انجام گناه در آینده باشند. 2️⃣ برخی گناهان از روی عمد و آگاهی هستند و تکرار می‌شوند ولی برخی گناهان از روی غفلت و لحظه‌ای هستند؛ این روایات می‌گویند آن گناهانی که از روی غفلت و لحظه‌ای بوده است، بخشیده می‌شوند. 3️⃣ هر گناهی قابل بخشش نیست، مثلا گناه شرک، کفر، و...؛ لذا مراد این روایات، هر گناهی نیست. 4️⃣ شاید هم مراد روایات این است که برکت این زیارت‌ها این است که زائر، در ترک معاصی و نیز انجام توبه، توفیق بیشتری پیدا می‌کند. 5️⃣ این روایات شامل همه افراد نیست بلکه افرادی مراد است که از مراتب بالای تقوا برخوردار هستند و همیشه سعی در رعایت پاکی و تقوا دارند، لذا اگر لغزشی از روی غفلت و جهالت داشتند، خداوند به برکت این زیارت، آن را می‌بخشد؛ کما این که در روایت هم می‌گوید کسی که امام را با معرفت و شناخت کامل (حق امام، جایگاه امام و شناخت ولایت امام) زیارت کند؛ پس هر کسی مراد نیست. 6️⃣ ممکن است مراد از «ما تقدم» و «ما تأخر»، گناهان گذشته و گناهان آینده نباشد بلکه مراد «ما تأخر» آخرین گناهان باشد، یعنی گناهان قدیمی و آخرین گناهانی هم که مرتکب شده بخشیده می شود. 💠 بنابراین: منظور این نیست که انسان با یک زیارت یا یک عمل خاص، می‌تواند آزادانه هر گناهی را مرتکب شود. از طرفی بخشش گناه، بدون قید و شرط نیست؛ این شرائط از انسان‌های مؤمن و پرهیزکار که همیشه سعی در رعایت تقوا داشته‌اند، برمی‌آید. این روایات ناظر به هر گناهی نیستند، بلکه گناهانی که از روی غفلت و جهالت و لحظه‌ای سرزده‌اند، نه گناهانی که با توجه و از روی عمد و آگاهی تکرار شده است. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @saghalein1414