🌹🌹 در تفسیر آیهء ۱۸ سورهء محمد، در پیغام قرآنی روز گذشته، بخش اول روایتی بسیار مهم را از پیامبر بزرگوار اسلام خواندیم که پیش بینی شرایط بسیار تلخی را در امت اسلامی فرموده اند.
شرایطی که اگر انتخاب هوشمندانه نداشته باشیم، شاهد آن خواهیم بود.
👈 بخش دوم:
در آنزمان، به تزئین مساجد می پردازند، مانند معابد یهود و نصارا. قرآنها را می آرایند بدون عمل به محتوای آن. مناره های مساجد، طولانی و صفوف نمازگزاران، فراوان اما دلها نسبت به یکدیگر دشمن و زبانها مختلف است.
درآنزمان پسران را با طلا تزیین می کنند و لباسهای ابریشمی و دیباج می پوشند و از پوست پلنگ برای خود لباس تهیه می کنند.
در آنزمان زنا آشکار می گردد، معاملات با غیبت و رشوه انجام می گیرد، دین را فرو می نهند و دنیا را بر می دارند.
در آنزمان طلاق، فزونی می گیرد و حدی برای خدا اجرا نمیشود. اما با این وجود به خدا ضرر نمی زنند بلکه خودشان زیان می کنند.
در آنزمان زنان، خواننده و آلات لهو و نوازندگی آشکار میشود و اشرار امتم به دنبال آن می روند.
در آنزمان حج، وسیله ای میشود برای تفریح یا تجارت یا ریا و تظاهر.
در آنزمان اقوامی پیدا میشوند که قرآن را برای غیر خدا فرامی گیرند و با آن همچون آلات لهو رفتار می کنند، و اقوامی روی کار می آیند که علم دین را برای غیر خدا فرامی گیرند (کسانیکه علم دین را فرا می گیرند برای ضربه زدن به دین).
فرزندان نامشروع، فراوان میشود و قرآن را بصورت غنا می خوانند و برای دنیا بر یکدیگر سبقت می گیرند.
در آنزمان پرده های حرمت دریده میشود، گناه، فراوان و بدها بر نیکان مسلط می گردند. فقر، فزونی می گیرد و مردم با انواع لباسها (و مقامها) بر یکدیگر فخر می فروشند. بارانهای بی موقع می بارد. قمار و آلات موسیقی را جالب می شمرند و امر به معروف و نهی از منکر را زشت می دانند بگونه ای که مومن در آنزمان از همهء امت، خوارتر است. قاریان قرآن و عبادت کنندگان، پیوسته به یکدیگر بدگویی می کنند و در ملکوت آسمان، آنها را افرادی پلید و آلوده می خوانند.
در آنزمان ثروتمند بر فقیر رحم نمی کند تا آنجا که نیازمندی در میان جمعیت به پا می خیزد و اظهار حاجت می کند و هیچکس چیزی در دست او نمی نهد.
سپس فرموده است: اینست معنی سخن پروردگار که فرمود فقد جاء اشراطها.
در این هنگام، سلمان فارسی از پیامبر سوال کرد، آیا واقعاً همهء اینها واقع خواهدشد؟! پیامبر فرمود: قسم به آنکه جانم در دست اوست، همهء اینها واقع خواهد شد.
تفسیر علی بن ابراهیم، ج۲، ص۳۰۷.
و تفسیر نورالثقلین، ج۵، ص۳۴.
و تفسیر صافی و تفسیر نمونه، ذیل همین آیه.